FPF:ARTKSPBP10 AFLS II - Course Information
ARTKSPBP10 Art, film, literature and spirituality II
Faculty of Philosophy and Science in OpavaSummer 2025
- Extent and Intensity
- 2/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Jan Heczko, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Jan Heczko, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- Mgr. Jan Heczko, Ph.D.
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Supplier department: Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Camera, editing and digital post-production (programme FPF, KamerStrih)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem kurzu je seznámit posluchače s kulturními dějinami. Důraz je kladen na „živý dialog s minulostí“ – nejde o fakta z dějin kultury, ale o porozumění příběhu západní kultury, jehož jsme součástí. Přednášky se zaměřují na průsečíky myšlení, umění, vědy, náboženství a spirituality. Obsahem seminářů je komentovaná četba významných děl západní kultury.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Reformace, stát a náboženství; vznik moderních evropských států 2. Kultura renesance a baroka 3. Osvícenství, sekularizace, moderní společnost, formování moderních demokracií 4. Kultura klasicismu a romantismu 5. Román jako bytostný žánr moderní doby (od Dona Quijota k Robertu Musilovi a Milanu Kunderovi 6. Několik teorií moderního umění 7. Významní myslitelé moderního světa (od Descarta k Derridovi) 8. Moderní věda a její obrazy světa (evoluce, psychoanalýza, kvantová teorie) 9. Tradiční a moderní společnost; genderové diskuse; gender v umění a kultuře 10. Post-sekularismus a jeho teorie (R. Kearney, Ch. Taylor); moderní umění a zkušenost transcendence 11. Dilemata a naděje moderního světa ve filmovém umění 12. Svět knihy a písma ve věku elektronické komunikace 13. Vzdělání jako živý dialog s minulostí a kritické pochopení přítomnosti
- Literature
- required literature
- TRETERA, I. Nástin dějin evropského myšlení. Od Tháleta k Rousseaovi. Praha: Paseka, 2008.
- HODGEOVÁ, S. Stručný příběh umění. Praha: Grada, 2018.
- PETŘÍČEK, M. Úvod do (současné) filosofie. Praha: Herrmann a synové, 1997.
- SCHWANITZ, D. Vzdělanost jako živý dialog s minulostí. Praha: Prostor, 2011.
- HODGEOVÁ, S. Stručný příběh moderního umění. Praha: Grada, 2019.
- recommended literature
- BIČ, M. – POKORNÝ, P. Co nevíš o Bibli. Praha: Česká biblická společnost, 2001.
- ČERNÝ, V. Soustavný přehled obecných dějin literatury naší vzdělanosti 1–4. Praha 1996–2009.
- MCGRATH, A. Dějiny křesťanství: úvod. Praha: Volvox Globator, 2014.
- Teaching methods (in Czech)
- přednáška, seminář
- Assessment methods (in Czech)
- písemný test, ústní zkouška, účast na seminářích 75 %
- Language of instruction
- Czech
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2025/ARTKSPBP10