ARTKSPBP30 Visual studies

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2024

The course is not taught in Winter 2024

Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Miroslav Zelinský, CSc. (lecturer)
doc. PhDr. Miroslav Zelinský, CSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Miroslav Zelinský, CSc.
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Supplier department: Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Vizuální studia jsou oblastí vědeckého zkoumání, která se zaměřuje na aspekty kultury závisející na obrazech. Kurz se zaměřuje na aspekty kultury závislé na obrazech. Předmětem zájmu je studium kulturní konstrukce vizuálna nejen v umění, ale i v médiích a každodenním životě. Obsah kombinuje poznatky kulturálních studií, dějin umění a antropologie, překrývá se s oblastí studia filmu a televize, se studii počítačových her, komiksu, reklamy a internetu a každou jinou oblastí, pro kterou je zásadní aspekt vizuality. Tento interdisciplinárně se rozvíjející směr studia současné kulturní produkce zkoumá způsoby, jak je prostřednictvím vizuálních obrazů, bez ohledu na jejich uměleckou hodnotu či kulturní statut, vytvářen význam v kulturním kontextu.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Vizualita, její podoby a role do poloviny 19. st. 2. Vizualita ve 2.pol. 19. st., vznik fotografie 3. Modernistický obrat k vizualitě 1 4. Modernistický obrat k vizualitě 2 5. Vizuální média 6. Vizuální reprezentace 7. Podmíněný pohled a souvislosti 8. Obrazy a moc 9. Obrazy a estetická funkce 10. Digitální obrazy a manipulace 11. Textový a obrazový amalgám 12. Budoucnost obrazů 13. Opakování
Literature
    required literature
  • KESNER, L. Vizuální teorie. Současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Praha: H+H., 1997.
  • BARTHES, R. Světlá komora: vysvětlivka k fotografii. Bratislava: Archa, 1994.
  • FILIPOVÁ, M. – RAMPLEY, M. Možnosti vizuálních studií. Brno: Barrister a Principal, 2007.
  • STURKEN, M. – CARTWRIGHT, L. Practices of looking: an introduction to visual culture. Oxford: Oxford University Press, 2002.
    recommended literature
  • BELTING, H. Konec dějin umění. Praha: Mladá fronta, 2000.
  • BARTHES, R. Mytologie. Praha: Dokořán, 2004.
  • ELKINS, J. Proč lidé pláčou před obrazy. Praha: Academia, 2007.
  • Dějiny a současnost, 2007, č. 6, Téma: Dějiny vidění. Člověk a obraz v proměnách času. str. 30-43.
  • MANGUEL, A. Čtení obrazů. Brno: Host, 2008.
Teaching methods (in Czech)
přednáška, seminář
Assessment methods (in Czech)
písemná prezentace (ročníková seminární práce), ústní prezentace (ppt), pravidelná docházka (75 %)
Language of instruction
Czech

  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2024/ARTKSPBP30