ARTKSPBP70 Digital restoration of the image and sound components of and AV work II

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Summer 2025
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Jaroslav Zajíček (lecturer)
MgA. Jaroslav Zajíček (seminar tutor)
Guaranteed by
MgA. Jaroslav Zajíček
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je seznámit studenty s metodami používanými při rekonstrukci a restaurování obrazové i zvukové složky kinematografických děl, počínaje filmově archivářským průzkumem (zjišťujícím dostupné zdrojové materiály, jejich kvalitu a vlastnosti, ale také různých verzí filmu), přípravou hmotných substrátů laboratoři (čištění, zhotovování testů apod.), jejich digitalizací až k vlastnímu restaurátorskému procesu kombinujícími tradiční i digitální postupy. Druhá část kurzu bude věnována restaurování zvukové složky kinematografického díla (frekvenční a dynamické úpravy vedoucí k nápravě zkreslení, odstranění brumů, šumů a lupanců, sjednocení různých zdrojů zvukových materiálů, eventuelní synchronizace s obrazovým pásem a výsledný mix restaurovaných složek signálu do podoby respektující původní podobu díla).
Syllabus (in Czech)
  • 1. Zajištění historických informací 2. Zajištění dostupných zdrojů 3. Laboratorní práce 4. Digitalizace 5. Nástroje k práci se zvukem 6. Frekvenční a dynamické úpravy 7. Zvukové formáty 8. Možnosti automatických úprav 9. Možnosti manuálních úprav 10. Restaurování x remastrování 11. Mix zvuku 12. Mastering a distribuce 13. Opakování
Literature
    required literature
  • URBAN, M. Filmová laboratoř. Praha: AMU, 2001.
  • JÍCHA, M. – ŠOFR, J. Živý film: digitalizace filmu Metodou DRA. Praha: Lepton studio, 2016.
  • READ, P. – MEYER, M.-P. Restoration of Motion Picture Film. Oxford: Butterworth-Heinemann, 2005.
  • Studijní materiály FIAF*. Paris: Institut National de l’Audiovisuel.
  • Studijní materiály FIAF*. Bologna: L’Immagine Ritrovata.
  • MERRITT, R. Crying in Colour: How Hollywood coped when Technicolour. In: NFSA Journal 3, 2008, č. 2–3.
    recommended literature
  • ZENKL, L. ABC hudební nauky. Praha: Editio Baerenreiter, 2003.
  • Střih záznamu hudby. Praha: AMU, 2007.
  • * FIAF = International Federation of Film Archives, materiály dostupné on-line z: http://www.fiafnet.org/
  • PEŠEK, J. Základní principy TV a magnetického záznamu obrazu. Praha: AMU, 2003.
  • HŮRKA, M. Když se řekne zvukový film. Praha: ČFÚ, 1991.
  • BOUČEK, V. Filmová technika I. a II. Praha: ČVUT, 1972.
  • Code of Ethics. Brusel: FIAF*, 2002.
  • MORÁVEK, J. Filmové materiály pro I. a II. ročník SOU učební obor filmový laborant. SPN: Praha, 1987.
  • Journal of Film Preservation. Brusel: FIAF*.
  • HRABÁNEK, J. Film z hlediska autorského práva. Praha: Linde, 2009.
  • CHERCHI, P. U. Silent cinema an Introduction. Londýn: BFU, 2002.
Teaching methods (in Czech)
cvičení, osobní konzultace
Assessment methods (in Czech)
odevzdání zadaného seminárního úkolu
Language of instruction
Czech

  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2025/ARTKSPBP70