FPF:UCJCA031 Using the computer in the acqu - Course Information
UCJCA031 Using the computer in the acquisition of English
Faculty of Philosophy and Science in OpavaSummer 2008
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Martin Drápela (seminar tutor)
- Guaranteed by
- Mgr. Martin Drápela
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- English in combination with another discipline (programme FPF, B6107 HuSt)
- English in combination with another discipline (programme FPF, B7310 Filo)
- Course objectives (in Czech)
- Stručná anotace předmětu: Cílem předmětu je ukázat studentům možnosti využití počítačů jako praktického pomocníka a prostředníka při výuce cizího jazyka. Mezi možnosti, které se v této oblasti nabízejí, patří kromě dnes již běžných elektronických slovníků a programů zaměřených na procvičování gramatiky také aktivní používání online zdrojů a elektronické (individuální i skupinové) komunikace. Sylabus semináře: 1. Klady a zápory počítačem podporované výuky jazyků (Strengths and weaknesses of Computer-Assisted Language Learning) 2. Použití slovníků na CD-ROM (Using CD-ROM dictionaries) 3. Použití online slovníků. (Using online dictionaries) 4. Použití CD-ROM programů k procvičování gramatiky. (Using grammar-training software) 5. Použití online zdrojů k procvičování gramatiky. (Using grammar-training online resources) 6. Počítačem podporovaný nácvik výslovnosti. (Computer-Assisted Pronunciation Exercises) 7. Počítačem hodnocené porozumění textu. (Computer-Assessed Reading Comprehension) 8. Stylistické aspekty osobní komunikace v cizím jazyce prostřednictvím internetu. (Foreign-language personal communication over the Internet and related stylistic concerns.) 9. Výuka cizího jazyka prostřednictvím skupinových online projektů I: V rámci skupin domácích uživatelů. (Foreign language learning through online projects I: Domestic learner communities) 10. Výuka cizího jazyka prostřednictvím skupinových online projektů II: V rámci skupin domácích a zahraničních uživatelů. (Foreign language learning through online projects II: Domestic and foreign learner communities) 11. Komunikace ve virtuálních cizojazyčných prostředích (MOO). (Communication in virtual environments (MOO)) 12. Volba online materiálů k přípravě na jazykové zkoušky. (Choosing online materials for language exams.) Odborná literatura: Barr, D. & Gillespie, J.: "Creating a Computer-Based Language Learning Environment", ReCALL, 2003, sv. 15, č. 1, str. 79-93. Clarke, M.: "Vocabulary learning with and without computers - Some thoughts on a way forward", CALL, 1992, 5, str. 139-146. DeVincent, P K.: "The use of computer databases to facilitate conversation skills", CAELL Journal, 1991, 2(2), str. 8-10. Dudeney, G.: The Internet and the Language Classroom, Cambridge University Press, 2000. LeLoup, J. W., & Ponterio, R.: "Using WWW multimedia in the foreign language classroom: Is this for me?", Language Learning Technology, 1998, 2(1), str. 4-10. Russell, M., & Plati, T.: "Does it matter with what I write? Comparing performance on paper, computer and portable writing devices", Current Issues in Education [On-line], 29. 5. 2003, 5 (4). Dostupné na Internetu: . Warschauer, M., & Whittaker, P. F.: "The Internet for English teaching: Guidelines for teachers", TESL Reporter, 1997, 30(1), str. 27-33.
- Language of instruction
- English
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Summer 2008, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2008/UCJCA031