UCJKOMCN Komunikační cvičení

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2009
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mag. Angelika Enne (cvičící)
Garance
Mag. Angelika Enne
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem práce v semináři je rozvoj komunikativních jazykových činností a nácvik komunikativních strategií pro vedení rozhovoru i přednesu samostatného ústního projevu s důrazem na rozvoj autokorektivních schopností posluchačů. Úkolem učitele v tomto předmětu je soustředit se na problémy v oblasti mluvené podoby jazyka. Konkrétně se jedná o následující oblasti: Porozumění, výslovnost, schopnost adekvátní reakce a zejména o volbu adekvátních jazykových prostředků. Při nácviku komunikativních dovedností se budou využívat tyto metody: hraní rolí, návodný dialog, diskuse, oslovování publika, popis, hra, řízený monolog - argumentace, vyprávění. Sylabus: 1. Sprechintentionen entwickeln 2. Bildbeschreibungen 3. Dialoge einstudieren und vorspielen 4. Texterschließung: Fabeln und Kurzgeschichten 5. Sprechen in kommunikativen Situationen 6. Lerntechniken zum freien Sprechen 7. Eine Rede halten 8. Small talk 9. Eine Geschichte rekonstruieren 10. Von einem ungewöhnlichen Erlebnis berichten 11. Eine Filmhandlung, ein Buch nacherzählen 12. Eine Podiumsdiskussion vorbereiten Literatura: Altemöller, E.-M.: Fragespiele für den Unterricht zur Förderung der mündlichen Ausdrucksfähigkeit. Stuttgart: Klett, 1987. Dreke, M. / Lind, W.: Wechselspiel. Sprechanlässe für die PartnerInnenarbeit im kommunikativen Deutschunterricht. Arbeitsblätter für AnfängerInnen unf Fortgeschrittene. Berlin und München: Langenscheidt, 1986. Engel, U. / Tertel, R. K.: Kommunikative Grammatik DaF. Iudicium Verlag: München, 1993. Kaminski, D.: Lernideen mit Bildern. Ismaning: Verlag für Deutsch, 1990. Klippert, H.: Kommunikationstraining. Übungsbausteine für den Unterricht II. 3. Aufl. Weinheim / Basel: Beltz, 1996. Sion, Ch. (Hg.): 88 Unterrichtsrezepte Deutsch als Fremdsprache. Eine Sammlung interaktiver Übungsideen. Stuttgat / Dresden: Klett Verlag für Wissen und Bildung, 1995. Ur, P. / Wright, A. (Hg.): 111 Kurzrezepte für den Deutsch-Unterricht (DaF). Wicke, R. E.: Handeln und Sprechen im Deutschunterricht. Ismaning: Verlag für Deutsch, 1995. Interaktive Übungsideen für zwischendurch. Stuttgat / Dresden: Klett Verlag für Wissen und Bildung 1997
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.