FPF:UCJAPSJ1 The Linguistic School of Pragu - Course Information
UCJAPSJ1 The Prague School of Linguistics
Faculty of Philosophy and Science in OpavaSummer 2010
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Aleš Svoboda, DrSc. (lecturer)
prof. PhDr. Aleš Svoboda, DrSc. (seminar tutor) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Aleš Svoboda, DrSc.
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- English (programme FPF, N7310 Filo)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem přednášky je seznámit posluchače s Pražskou školou jazykovědnou, jak byla prezentována Pražským lingvistickým kroužkem a jeho předními představiteli, a dále jak pokračovala v rozvíjení myšlenek ve druhé polovině 20. století. Semináře jsou uvedeny referáty z odborných článků příslušníků Pražské školy a jejich následovatelů a zaměřeny na diskusi o myšlenkách v nich obsažených. Sylabus přednášky: 1. Vznik a charakter pražské školy 2. V. Mathesius 3. R. Jakobson a N. Trubeckoj 4. B. Havránek, B. Trnka, J. Mukařovský 5. Fonologie, morfologie 6. Aktuální členění, stylistika 7. Funkční přístup k jevům 8. Příznakový-nepříznakový, centrální-periferní 9. Válečné a poválečné období do r. 1970 10. Období od 70. do 90. let min. století 11. Současná situace, pokračovatelé pražské tradice 12. Vliv pražské školy na moderní lingvistiku Sylabus semináře: 1. Referát z Vachkových Prolegomen, ss. 13-24, a následná diskuse 2. Referát z Vachkových Prolegomen, ss. 40-44, a následná diskuse 3. Referát z Vachkových Prolegomen, ss. 44-52, a následná diskuse 4. Referát z Vachkových Prolegomen, ss. 53-63, a následná diskuse 5. Referát z Mathesia (O potenciálnosti jevů jazykových) a Trubeckého (Grundzüge der Phonologie) a následná diskuse 6. Referát z Mathesia (O tzv. aktuálním členění) a Firbase (Aktuální členění větné(,) či funkční perspektiva větná?) a následná diskuse 7. Referát z Vachkových Prolegomen, ss. 25-39, a následná diskuse 8. Referát z Travaux linguistiques de Prague 2 (1966) a následná diskuse 9. Referát z Vachkových Prolegomen, ss. 64-74, a následná diskuse 10. Referát z diplomových prací studentů o českých a slovenských lingvistech v 70. až 90 letech 20. století a následná diskuse 11. Referát o současných titulech nakladatelstí John Benjamins v oblasti strukturalismu a následná diskuse 12. Referát z Vachkových Prolegomen, ss. 75-88, a následná diskuse Literatura: Základní literatura: Vachek, J.: Prolegomena k dějinám Pražské školy jazykovědné, Jinočany: H&H, 1999. Vachek, J.: The Linguistic School of Prague, Bloomington - London: Indiana University Press, 1966. Vachek, J. (ed.): A Prague School reader in Linguistics, Bloomington: Indiana University Press, 1964. Doporučená literatura: Černý, J.: Dějiny lingvistiky, Olomouc: Votobia, 1996. Mathesius, V.: Jazyk, kultura a slovesnost, Praha: Odeon, 1982. Svoboda, A. - Hrehovčík, T. An ABC of theoretical and applied linguistics. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2006. Travaux linguistiques de Prague 1, 2 (1964, 1966).
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Summer 2010, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2010/UCJAPSJ1