UCJAVYT1 Text Building

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Summer 2010
Extent and Intensity
1/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Pavel Kolář, CSc. (lecturer)
doc. PhDr. Pavel Kolář, CSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Pavel Kolář, CSc.
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem přednášek a seminářů je představit studentům metodické základy a cíle textové lingvistiky a názorně ukázat, jak se textová lingvistika může uplatňovat jak při gramatických, tak při stylistických analýzách, a to převážně z hlediska funkčního. Přednáška má poskytnout teoretický přehled o oblasti textové lingvistiky. V seminářích pak studenti budou mít možnost své teoretické znalosti prohloubit na specifických jazykových aplikacích. Sylabus přednášky: 1. Nauka o textu, text, relevantní disciplíny, metody 2. Textualita I: Koheze, koherence, intencionalita, akceptabilita 3. Textualita II: informativnost, situativnost, intertextualita 4. Struktura textu I: Mikrostruktury a makrostruktury 5. Struktura textu II: Funkční větná perspektiva 6. Textová gramatika I: Pronominální napojení 7. Textová gramatika II: Tempus 8. Textová gramatika III: Člen 9. Text I: Faktory interpretace textu 10. Text II: Quaestio-model 11. Textové druhy I: Kulturní kritéria 12. Textové druhy II: Strukturní kritéria Sylabus semináře: 1. Beyond the sentence 2. Text and discourse 3. Standards of textuality - cohesion, coherence, intentionality and acceptability 4. Text packaging - classifying criteria 5. Text packaging - Cleft pseudo-cleft constructions 6. Text packaging - Fronting, inversion, dislocation, extraposition 7. Irregular structures - regularity, irregularity, deviation 8. Irregular structures -types od deviation 9. Irregular structures - analysis of practical examples 10. Evaluative predications 11. Evaluative constructions 12. Miscellaneous cases and comparison with Czech Odborná literatura: Carter, R. et al.: Working with texts. A core book for language analysis, Routledge, 1998. Geaney, D.: Discourse Analysis and Related Topics for Teachers of English as a Second Language, Karolinum, 1996. McCarthy, M.: Discourse analysis for language teachers, CUP, 1991. McCarthy, M.: Issues in applied linguistics, CUP, 2001. Tárnyiková, J.: From text to texture, Olomouc, 2001.
Language of instruction
English
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2007, Winter 2008, Summer 2011, Summer 2012, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021.
  • Enrolment Statistics (Summer 2010, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2010/UCJAVYT1