UBK10051 Theatre within Film

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Summer 2012
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Pavla Bergmannová (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Pavla Bergmannová
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem semináře bude zmapovat různé možné vztahy a vazby divadla a filmu a prozkoumat jejich vzájemné prolnutí, společný základ i zásadní výrazové rozdíly. Studenti se pokusí najít odpověď na několik základních otázek: Proč se tak často filmoví režiséři obracejí k divadelním předlohám? Jak zfilmovat divadlo? Je drama vhodné jako zdroj pro filmovou adaptaci? Proč se divadelní režiséři utíkají k filmu?
Syllabus (in Czech)
  • V úvodu semináře se posluchači pokusí na základě zhlédnutých filmů a TV záznamů divadelních inscenací charakterizovat základní rozdíly mezi filmovým a divadelním uměním, ale i jejich styčné body. Následně budou definovat různé míry ovlivňování divadla a filmu (téma divadla ztvárněné ve filmu, adaptace divadelní hry do filmu, divadelní prvky ovlivňující film, divadelní režiséři pracujíc u filmu, pozitivní ovlivňování filmu a divadla: Laterna magika). Další zkoumání se detailněji zaměří na fenomén adaptace divadelní hry ve filmu (s důrazem na proces umělecké transpozice látky z jedné disciplíny do druhé, jak se formuje v režijní a autorské koncepci, v inscenačním a prostorovém pojetí, v modelaci figur, v žánrové transformaci apod.). Na konkrétních příkladech z vybraných filmů a analýzách filmových adaptací divadelních her bude artikulována otázka adekvátnosti a volnosti přepisu, rovnováha i napětí divadelna v poměru k ryze filmové (i technické) stránce.
    Nedílnou součástí semináře bude zmapování filmové tvorby význačných českých divadelních režisérů (Jaroslav Kvapil, Jindřich Honzl, E. F. Burian, Jiří Frejka, Alfréd Radok, Jan Kačer, Vladimír Morávek...).
    Proč se tak často filmoví režiséři obracejí k divadelním předlohám? Jak zfilmovat divadlo? Je drama vhodné jako zdroj pro filmovou adaptaci? Utíkají se divadelní režiséři do filmu?
    1. Divadlo ve filmu - jak se projevuje? Různé míry ovlivňování.
    - téma divadla ztvárněné ve filmu
    - adaptace divadelní hry do filmu
    - divadelní prvky ovlivňující film
    - divadelní režiséři pracujíc u filmu
    - pozitivní ovlivňování filmu a divadla (Laterna magika)
    2. Drama a film - možnosti filmové adaptace divadelního textu
    3. Divadelní režiséři ve filmu I.
    4. Divadelní režiséři ve filmu II.
    5. Fenomén Laterny magiky (Přednáška)
Literature
    required literature
  • Grossman, J.:. Divadlo a film. In: Texty o divadle II. Praha 2000. info
  • Petrů, E. Film a divadlo. Olomouc : Kraj. ped. úst., 1990. info
  • www.petergreenaway.co.uk/prospero.htm. info
  • MRAVCOVÁ, M. Od Oidipa k Francouzově milence. Praha: Národní filmový archiv, 2001. Praha, 1990. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 1994, Summer 1995, Summer 1996, Summer 1997, Summer 1998, Summer 1999, Summer 2000, Summer 2001, Summer 2002, Summer 2003, Summer 2004, Summer 2005, Summer 2007, Summer 2008, Summer 2009, Summer 2010, Summer 2011, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015.
  • Enrolment Statistics (Summer 2012, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2012/UBK10051