UCJAP033 Pre-service training PRESET

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Summer 2013
Extent and Intensity
0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Šárka Čížková (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Šárka Čížková
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem týdenní pedagogické praxe je seznámení se s takovými pedagogickými činnostmi, které studentovi umožní poznat základní problematiku učitelské profese. Tato etapa souvislé praxe je zaměřena na poznávání obecných prvků učitelské práce. Praxe rozvíjí konkrétní představy studentů o jednotlivých složkách pedagogické činnosti učitele a navazuje tak na teoretickou průpravu získanou v předmětech Pedagogická propedeutika a Úvod do didaktiky. Praxe vede k osvojení dovednosti cílevědomého pozorování vyučovacího procesu, neboť její základní součástí je hospitační činnost. Nacvičenou proceduru hospitační činnosti v seminárním prostředí v rámci předmětů Úvod do didaktiky student realizuje v přímé vzdělávací činnosti na zvolené škole. V neposlední řadě se student zaměří také na dovednosti analýzy prostředí školy a její postavení v širším společenském prostředí (město, region), na osobnost učitele a jeho postavení v rámci vzdělávací soustavy a asistentské činnosti studenta učitelství. Konkrétním výstupem Souvislé praxe bude deník praxe.
Literature
    recommended literature
  • ŠVEC, V. (ed.). Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-87-7. info
  • JANIŠ, K. Obecná didaktika: vybraná témata. Hradec králové: Gaudeamus, 2006. ISBN 80-7367-054-2. info
  • PASCH, M., et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. 2. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-127-4. info
  • ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty: Alternativní vyučovací hodiny teoreticky i prakticky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-8082-7. info
  • ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty: Od hospitace k souvislé praxi. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-412-X. info
  • ŠVEC, V., FILOVÁ, H., ŠIMONÍK, O. Praktikum didaktických dovedností. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2002. ISBN 80-210-2698-7. info
  • TVRZOVÁ, I., et al. Praxe realizovaná při studiu oboru pedagogika. Praha: Katedra pedagogiky, 2002. info
  • PÍŠOVÁ, M., ČERNÁ, M. Pro mentory projektu Klinický rok: Vedení pedagogické praxe. Pardubice: Univerzita Pardubice, Fakulta humanitních studií, 2002. ISBN 80-7194-433-5. info
  • PODLAHOVÁ, L. První kroky učitele. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-474-8. info
  • KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4. info
  • PODLAHOVÁ, L. Ze studenta učitelem: student - praktikant - začínající učitel. Olomouc: UP, 2002. ISBN 80-244-0444-3. info
Language of instruction
English
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Seminář 1 TYD/SEM.
The course is also listed under the following terms Summer 2014, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Summer 2013, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2013/UCJAP033