FPF:UCJAU015 Sociální interakce ve výuce ci - Course Information
UCJAU015 Sociální interakce ve výuce cizích jazyků
Faculty of Philosophy and Science in OpavaSummer 2013
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Markéta Johnová, Ph.D. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- Mgr. Markéta Johnová, Ph.D.
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Secondary School Teacher Training in English (programme FPF, N7504 UcSS)
- Course objectives (in Czech)
- Studenti se seznámí s otázkami interakcí při vyučování cizím jazykům. Naučí se organizovat vyučovací jednotku tak, aby brali ohled na individuální zvláštnosti žáků, aplikovali diferencovaný přístup a plánovali výuku tak, aby byla co nejefektivnější a žáci účelně využívali čas ve vyučování i při domácí přípravě. Práci ve skupinách se naučí organizovat tak, aby se do ní zapojili všichni žáci. Posluchači se seznámí se strategiemi a technikami učení v různých typech sociálních interakcí ve výuce cizích jazyků. Dále si studenti formou praktických cvičení ověřují poznatky získané teoretickým studiem odborné literatury. Naučí se aplikovat různé sociální formy ve výuce: Vést rozhovor, diskusi, moderovat aktivity, hodnotit výkony respondentů, řešit konflikty ve třídě, apod. Pro zlepšení interakcí se naučí využívat různé formy pozorování, provádět záznamy a uplatňovat je. Při výuce cizího jazyka se naučí zohledňovat mezipředmětové vztahy. Posluchači získají nezbytné dovednosti potřebné pro sestavení jazykového portfolia..
- Syllabus (in Czech)
- Sylabus semináře:
1. Classroom interaction (action, reaction, co-operation, conflict, communication)
2. Who, Why, What, How, metodology and language
3. Teacher role (teaching tasks and teaching strategies)
4. Learner role (learning tasks and activities)
5. Description of classroom language
6. Description of clasroom methodology (COLT, TALOS)
7. Description of classroom affect (observer, teacher. councelling, suggestopaedia, silent way)
8. Description of classroom learning events (methodology, activity sequences, lessons and conversations, participants, setting)
9. Exploring (language, verbal interaction, functions)
10. Exploring methodology
11. Exploring affect
12. Exploring learning events
- Sylabus semináře:
- Literature
- recommended literature
- Ur, P. A Course in Language Teaching. Practice and Theory. info
- Malamah-Thomas, A. Classroom Interaction. info
- Wajnryb, R. Classroom Observation Tasks. info
- Rivers, W. M. Interactive Language Teaching. info
- Woodward, T. Models and Metaphors in Language Teacher Training. info
- Allwright, D. Observation in the Language Classroom. info
- Wright, T. Roles of Teachers & Learners. info
- Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazyzích hodnotíme, UP Olomouc, 2002. info
- Byrne, D. Techniques for Classroom Interaction. info
- Wallace, M. Training Foreign Language Teachers. A reflective approach. info
- Language of instruction
- English
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Summer 2013, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2013/UCJAU015