UCJAP021 Sociální a pedagogická psychologie

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2014
Rozsah
Seminář 12 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
PŘEDNÁŠKA Osvojení základních poznatků a technik sociální a pedagogické psychologie. 1. Pedagogická a sociální psychologie: Vymezení, pojetí, předmět, metody. 2. Učitelská profese:Analýza učitelské profese, nároky učitelské profese, nejistoty a zátěže učitelské práce (klinická náročnost učitelství, ambivalence a dilemata učitelství, prestiž učitelské profese). 3. Náročné životní situace. Stres a jeho zvládání (copingové strategie). 4. Motivace k učení. Krátkodobé i dlouhodobé strategie ovlivňující učební motivaci. 5. Socializace - mechanizmy socializace - sociální učení kladným a záporným zpevňováním, nápodoba a identifikace, sociální informování. 6. Sociální poznávání a hodnocení (sociální percepce - chyby v sociální percepci, postoje, předsudky a stereotypy). 7. Interakce učitel x žák (žáci): Zákonitosti procesu připisování příčin; kauzální atribuce a školní výkon. Percepce žáka učitelem. 8. Hodnocení ve škole: Funkce (význam), psychologická rizika a úskalí spojená s hodnocením, souvislosti s typem vyučování. 9. Pojetí žáka a jeho zdroje, pojetí výuky učitelem. 10. Školní třída jako sociální skupina. Struktura a dynamika sociální skupiny. Diagnostika sociálních vztahů ve třídě a možnosti intervence v práci se třídou. SEMINÁŘ V seminářích studentům předložit komplexnější výkladová schémata, která jim umožní zvýšit srozumitelnost výchovně-vzdělávací reality. 1. Pedagogická a sociální psychologie: Vymezení, pojetí, předmět, metody. 2. Učitelská profesní identita. Pomáhající profese. Lidský vztah jako součást profese. 3. Syndrom vyhoření a jeho prevence. 4. Krátkodobé i dlouhodobé strategie ovlivňující učební motivaci. 5. Vztahy mezi rodinou a školou. 6. Sociální poznávání a hodnocení (sociální percepce - chyby v sociální percepci, postoje, předsudky a stereotypy. 7. Učitelova očekávání ("sebenaplňující proroctví"), typizování žáků, preferenční postoje učitele. 8. Možnosti a meze jednotlivých druhů hodnocení. 9. Utváření obrazu učitele o dítěti jako o žákovi. 10. Klima ve třídě a škole - pojem a základní dimenze. Výzkumy školního klimatu (diagnostika třídního a školního klimatu).
Osnova
  • PŘEDNÁŠKA

    1. Pedagogická a sociální psychologie: Vymezení, pojetí, předmět, metody.
    2. Učitelská profese:Analýza učitelské profese, nároky učitelské profese, nejistoty a zátěže učitelské práce (klinická náročnost učitelství, ambivalence a dilemata učitelství, prestiž učitelské profese).
    3. Náročné životní situace. Stres a jeho zvládání (copingové strategie).
    4. Motivace k učení. Krátkodobé i dlouhodobé strategie ovlivňující učební motivaci.
    5. Socializace - mechanizmy socializace - sociální učení kladným a záporným zpevňováním, nápodoba a identifikace, sociální informování.
    6. Sociální poznávání a hodnocení (sociální percepce - chyby v sociální percepci, postoje, předsudky a stereotypy).
    7. Interakce učitel x žák (žáci): Zákonitosti procesu připisování příčin; kauzální atribuce a školní výkon. Percepce žáka učitelem.
    8. Hodnocení ve škole: Funkce (význam), psychologická rizika a úskalí spojená s hodnocením, souvislosti s typem vyučování.
    9. Pojetí žáka a jeho zdroje, pojetí výuky učitelem.
    10. Školní třída jako sociální skupina. Struktura a dynamika sociální skupiny. Diagnostika sociálních vztahů ve třídě a možnosti intervence v práci se třídou.

    SEMINÁŘ

    1. Pedagogická a sociální psychologie: Vymezení, pojetí, předmět, metody.
    2. Učitelská profesní identita. Pomáhající profese. Lidský vztah jako součást profese.
    3. Syndrom vyhoření a jeho prevence.
    4. Krátkodobé i dlouhodobé strategie ovlivňující učební motivaci.
    5. Vztahy mezi rodinou a školou.
    6. Sociální poznávání a hodnocení (sociální percepce - chyby v sociální percepci, postoje, předsudky a stereotypy.
    7. Učitelova očekávání ("sebenaplňující proroctví"), typizování žáků, preferenční postoje učitele.
    8. Možnosti a meze jednotlivých druhů hodnocení.
    9. Utváření obrazu učitele o dítěti jako o žákovi.
    10. Klima ve třídě a škole - pojem a základní dimenze. Výzkumy školního klimatu (diagnostika třídního a školního klimatu).
Literatura
    doporučená literatura
  • SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9. info
  • HRABAL, V., PAVELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. 1. vyd. Praha: Portál, 2010, 240 s. ISBN 978-80-7367-755-8. info
  • ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007, 656 s. ISBN 978-80-7367-273-7. info
  • LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001, 161 s. ISBN 80-7041-088-4. info
  • ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998, 268 s. ISBN 80-85931-48-6. info
  • HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, 280 s. ISBN 978-80-247-1168-3. info
  • KOHOUTEK, R. a kol. Základy pedagogické psychologie. 1. vyd. Brno: CERM, 1996, 184 s. ISBN 80-85867-94-X. info
  • KOHOUTEK, R. a kol. Základy sociální psychologie. Brno: CERM, 1998. ISBN 80-7204-064-2. info
  • HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-415-X. info
  • HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0. info
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2013, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.