FPF:UCJASIK1 Sociální interakce ve výuce cj - Informace o předmětu
UCJASIK1 Sociální interakce ve výuce cizích jazyků
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2019
- Rozsah
- 0/5/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Angličtina (jednooborové) (program FPF, N7310 Filo)
- Cíle předmětu
- Studenti se seznámí s otázkami interakcí při vyučování cizím jazykům. Naučí se organizovat vyučovací jednotku tak, aby brali ohled na individuální zvláštnosti žáků, aplikovali diferencovaný přístup a plánovali výuku tak, aby byla co nejefektivnější a žáci účelně využívali čas ve vyučování i při domácí přípravě. Práci ve skupinách se naučí organizovat tak, aby se do ní zapojili všichni žáci. Posluchači se seznámí se strategiemi a technikami učení v různých typech sociálních interakcí ve výuce cizích jazyků. Pro zlepšení interakcí se naučí využívat různé formy pozorování, provádět záznamy a uplatňovat je. Sylabus: 1. Defining classroom interaction 2. Defining communication in the classroom 3. The role of the teacher 4. Student groupings 5. Describing classroom language 6. Describing classroom methodology 7. Describing classroom affect 8. Describing classroom learning events 9. Exploring language in classroom 10. Exploring methodology in classroom 11. Exploring affect in classroom 12. Exploring learning events in classroom Požadavky na studenta: Individuální práce bude zpracována formou portfolia, kde budou studenti zaznamenávat jednak své komentáře a dotazy a také zpracované úkoly týkající se analýz a hodnocení plánů hodin, výseků hodin, pozorování a záznamů reálných i nahraných hodin. Literatura: Allwright, D.: Observation in the Language Classroom, Longman Group UK Limited, 1988. Brown, G.: Microteaching, Methuen, 1975. Byrne, D.: Techniques for Classroom Interaction, Longman Group UK Limited, 1987. Malamah-Thomas, A.: Classroom Interaction, Oxford University Press, 1987. Hadfield, J.: Classroom Dynamics, Oxford University Press, 1992. Harmer, J.: The Practice of English Language Teaching, Longman, 1991. Rivers, W. M.: Interactive Language Teaching, Cambridge University Press, 1987. Rubin, J. and Thompson, L.: How to Be a More Successful Language Learner, Heinle and Heinle, 1982. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazyzích hodnotíme, UP Olomouc, 2002. Stern, H. H: Fundamental Concepts in Language Teaching, Oxford, 1983. Ullmann, R. and Geva, E.: ?Approaches to Observation in Second Language Classes' in C. J. Brumfit: Language Issues and Education Policies, Oxford, 1984. Ur, P.: A Course in Language Teaching. Practice and Theory, Cambridge University Press, 1991. Wajnryb, R.: Classroom Observation Tasks, Cambridge University Press, 1992. Wallace, M.: Training Foreign Language Teachers. A reflective approach, Cambridge University Press, 1991. Willis, J.: Teaching English Through English, Longman, 1981. Woodward, T.: Models and Metaphors in Language Teacher Training, Cambridge University Press, 1991. Wright, T.: Roles of Teachers & Learners, Oxford University Press, 1987.
- Osnova
- 1. Sociální interakce ve výuce cizích jazyků
2. Role učitele a role žáka ve výuce cizích jazyků
3. Konflikty a jejich řešení
4. Práce s chybou
5. Sociální formy
6. Vnitřní diferenciace
7. Práce ve skupině
8. Autonomie učení a strategie učení
9. Vyučování zaměřené na jednání
10. Pozorování
11. Jazykové portfolio
12. Sociální interakce a interdisciplinární vztahy
- 1. Sociální interakce ve výuce cizích jazyků
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- Návod na individuální studium poskytnou jednak úvodní konzultace, dále pak distanční opora k tomuto předmětu, obsahující konkrétní úkoly pro samostatnou práci včetně kontrolních otázek a v neposlední řadě odkazy na doporučenou studijní literaturu.
Praktické zvládnutí látky probírané na přednáškách doloží studenti na základě písemného vypracování vybraných úloh v distanční opoře, označených zkratkou SA.
Prezentace vybrané techniky učení nebo metody s dodržením didaktických zásad.
Literatura
Apeltauer, E.: Grundlagen des Erst- und Fremdsprachenerwerbs. Berlin, München: Langenscheidt, 1995.
Bausch, K.-R./Krumm, H.-J.: Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen, Basel:Francke Verlag, 1995.
Bimmel, P./Kast, B./Neuner,G.: Deutschunterricht planen. Berlin, München: Langenscheidt, 1998.
Bimmel, P./Rampillon: Lernerautonomie und Lernstrategien. Berlin, München: Langenscheidt, 2000.
Henrici, G./ Riemer, C.: Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremd?sprache. Hohengehren: Schneider Verlag, 1994.
Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno: Centrum dalšího vzdělávání učitelů Masarykovy univerzity, 1995.
Schwerdtfeger, I. C.: Gruppenarbeit und innere Differenzierung. Berlin, München: Langenscheidt, 2001.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2019/UCJASIK1