UCJNTSJ1 Tendence v současném jazyce

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2019
Rozsah
0/6/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Gabriela Rykalová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Gabriela Rykalová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V tomto předmětu části se posluchači seznamují s charakteristickými rysy vývojových tendencí v současném německém jazyce z hlediska gramatické stavby, slovotvorby, slovní zásoby, skladby, k nimž patří kupř. problematika genitivu v oblasti deklinace, porušování větného rámce v oblasti syntaxe, produktivita a aktivita slovotvorných modelů v oblasti tvoření slov a zejména vliv ostatních jazyků na vývoj lexika. Těžištěm prezenčních hodin je analýza autentického textového materiálu tvořícího průřez současným jazykem.
Osnova
  • 1. Sprachwandel - Charakteristik, Gründe
    2. Grammatikalisierung
    3. Merkmale sprachlicher Ökonomie
    4. Tendenzen im Bereich Phonetik
    5. Tendenzen im Bereich Morphologie
    6. Tendenzen im Bereich Lexik
    7. Anglizismen im Deutschen
    8. Jugendsprache
    9. Tendenzen im Bereich Syntax
    10. Textdenzen in der Textsortenentwicklung
    11. Die Sprache der Zukunft?
    Těžištěm prezenčních hodin je analýza autentického textového materiálu tvořícího průřez současným jazykem.
    Literatura:
    Borchert, N.: Pragmalinguistische Tendenzen in der Jugendsprache. GRIN Verlag, 2013.
    Braun, P.: Tendenzen in der deutschen Gegenwartssprache. Stuttgart/Berlin: Braun, 1987.
    Eichhoff-Cyrus, K. M. / Hober, R. (Hrsg.): Die deutsche Sprache zur Jahrtausendwende - Sprachkultur oder Sprachverfall? Mannheim: Duden, 2000.
    Glück, H. / Sauer, W.-W.: Gegenwartsdeutsch. Stuttgart, Weimar: Metzler 1997.
    Masařík, Z. / Kratochvílová, I.: Die Entwicklungstendenzen in der deutschen Sprache des 20. Jhs., Opava: Slezská univerzita v Opavě, 1998.
    Moraldo, S. M.: Deutsch aktuell 2. Einführung in die Tendenzen der deutschen Gegenwartssprache. Carocci 2011.
    Roelcke, T.: Typologische Variation im Deutschen: Grundlagen - Modelle - Tendenzen (Grundlagen der Germanistik). ESV, 2011
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Návod na individuální studium poskytnou jednak úvodní konzultace, dále pak distanční opora k tomuto předmětu, obsahující konkrétní úkoly pro samostatnou práci včetně kontrolních otázek a v neposlední řadě odkazy na doporučenou studijní literaturu.
Praktické zvládnutí látky probírané na přednáškách doloží studenti na základě písemného vypracování vybraných úloh v distanční opoře, označených zkratkou SA.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, zima 2008, zima 2009, zima 2010, léto 2013, zima 2013, zima 2014, zima 2015, léto 2017, léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023.