UCJNUK93 Pedagogy and Psychology

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Summer 2019
Extent and Intensity
0/0. 0 credit(s). Type of Completion: -.
Guaranteed by
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • Zkouška z pedagogiky a psychologie umožňuje prokázat znalost problematiky související s pedagogickými a psychologickými aspekty vzdělávání a výchovy. Kandidát má prokázat teoretickou znalost jednotlivých otázek a jevů, jakož i schopnost tyto usouvztažnit s učitelskou praxí.
    Pedagogika - okruhy
    1. Vědní obor pedagogika. Vznik, vývoj, předmět pedagogiky. Pedagogika jako věda v konceptu CŽU. Pedagogické disciplíny.
    2. Faktory rozvoje lidského jedince.
    3. Výchova jako předmět pedagogické vědy, výchova, sebevýchova, efektivita výchovného procesu, výchovné zásady. Základní pedagogické pojmy. Cíle a obsah výchovy
    4. Výchovný proces a jeho etapy. Výchovné prostředky.
    5. Osobnost učitele. Vývoj profesní dráhy učitelů. Profesní etika učitele. Osobnost vychovávaného jedince.
    6. Rodina a rodinná výchova. Spolupráce rodiny a školy.
    7. Škola a její klima.
    8. Výchova a volný čas - volný čas a mládež; instituce pro volný čas, výchova ve volném čase a pro volný čas.
    9. Pojetí didaktiky sekundární školy. Učivo. Výukové cíle a taxonomie. Didaktické zásady.
    10. Žák. Pedagogicko-psychologická diagnostika ve školní didaktice. Mimoškolní prostředí. Interakce a komunikace ve výuce. Osobnost učitele a jeho kompetence.
    11. Výukové metody. Organizační formy výuky.
    12. Učební úlohy ve výuce. Materiální didaktické prostředky.
    13. Pojetí předmětu teorie výchovy. Vymezení výchovy. Znaky výchovy. Intencionální a funkcionální pojetí. Složky výchovy a jejich podmíněnost - Mravní výchova, rozumová výchova, pracovní výchova.
    14. Složky výchovy a jejich podmíněnost - estetická výchova, tělesná výchova, výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu, globální výchova, mediální výchova. Výchovné možnosti základní a střední školy.
    15. Problematika kázně, příčiny a možné strategie řešení žákovské nekázně, nespolupracujícího chování atd. Sociálně patologické jevy dětí a mládež a role školy při jejich prevenci a nápravě.
    Psychologie - okruhy
    1. Psychologie jako vědní disciplína. Hlavní psychologické směry a jejich představitelé.
    2. Poznávací procesy (čití, vnímání, pozornost, paměť a představivost).
    3. Myšlení a inteligence. Myšlenkové operace v jednotlivých stádiích vývoje dítěte.
    4. Psychologie osobnosti. Endogenní a exogenní teorie osobnosti.
    5. Konstituční a psychologické typologie osobnosti.
    6. Pojem "já", Allportovo proprium a vývoj osobnosti, obranné mechanismy.
    7. Struktura osobnosti. Aktivačně motivační, vztahově postojové vlastnosti osobnosti.
    8. Temperament a třída. Žák a motivace. Tvořivost žáka.
    9. Předmět vývojové psychologie, duševní vývoj, činitelé a zákonitosti duševního vývoje, základní mechanismy vývoje. Stručná historie vývojové psychologie.
    10. Charakteristika mladšího školního věku z hlediska základních kognitivních, emocionálních a konativních procesů a procesu socializace včetně teorií vztahujících se k tomuto období.
    11. Charakteristika dospívání z hlediska základních kognitivních, emocionálních a konativních procesů a procesu socializace včetně teorií vztahujících se k tomuto období.
    12. Charakteristika dospělosti z hlediska základních kognitivních, emocionálních a konativních procesů a procesu socializace včetně teorií vztahujících se k tomuto období.
    13. Proces socializace. Interakce učitel x žák (žáci). Zákonitosti procesu připisování příčin; kauzální atribuce a školní výkon. Percepce žáka učitelem.
    14. Náročné životní situace. Stres a jeho zvládání (copingové strategie). Agresivní chování ve školním prostředí. Žák a poruchy jeho adaptace na školní prostředí.
    15.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2017, Summer 2018, Winter 2018, Summer 2020.
  • Enrolment Statistics (Summer 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2019/UCJNUK93