FPF:VCKDSH0504 Cultural heritage - education - Course Information
VCKDSH0504 Cultural heritage - education and presentation
Faculty of Philosophy and Science in OpavaSummer 2019
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- PhDr. Marian Hochel, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Marian Hochel, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- PhDr. Marian Hochel, Ph.D.
Research Center for Cultural History of Silesia and Central Europe – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
- Course objectives (in Czech)
- Předmět seznamuje se způsoby prezentace movitého i nemovitého kulturního dědictví, jež představuje klíčovou hodnotu kulturního turismu a jeho atraktivit. Studentům jsou objasněny pojmy kulturní (kulturně historické) dědictví, hmotné, nehmotné kulturní statky, edukace a prezentace; naučí se rozlišovat základní prezentační techniky (expozice, výstava, galerijní výstava, dioráma, exteriérové instalace) s ohledem na charakter a specifika instituce (muzeum, instalovaný objekt, archeopark, skanzen ad.); seznámí se s možnostmi jejich využití v praxi konkrétních kulturních institucí. Poznají základní edukační nástroje využitelné v prezentaci kulturního dědictví. Pochopí způsoby jejich vytváření a návaznost na rámcové vzdělávací programy. Seznámí se v této souvislosti s problematikou PR programů a práce s veřejností (přednášky, workshopy, komentované prohlídky), s vytvářením lektorských programů, jejich zásadami, cíli a náplní, se základními edukačními formami (projektové a problémové učení, artefiletika).
- Syllabus (in Czech)
- 1. Definice základních pojmů kulturní statky, sbírkové předměty, výstavy a expozice, exponáty, edukace, prezentace.
2. Prezentační techniky v muzejní a galerijní praxi.
3. Vytváření výstav a panelových prezentací, základní principy expoziční techniky.
4. Prezentační techniky v památkově chráněných objektech a historických nemovitostech (hrady, zámky).
5. Prezentační techniky v exteriérech - archeoparky, skanzeny, zážitkové parky, naučné stezky.
6. Moderní technologie v prezentaci kulturního dědictví.
7. Marketing prezentací kulturního dědictví.
8. PR programy a práce s veřejností (přednášky, workshopy, komentované prohlídky).
9. Profilace návštěvnických skupin, specifika komunikace s různými cílovými skupinami.
10. Základní edukační formy - projektové a problémové učení, artefiletika, lektorské programy, jejich zásady, cíle a náplně.
- 1. Definice základních pojmů kulturní statky, sbírkové předměty, výstavy a expozice, exponáty, edukace, prezentace.
- Literature
- recommended literature
- Šobáňová, Petra. Muzejní edukace. Olomouc, 2012. info
- Beranová, V. Cestovní ruch a kulturní dědictví. Praha, 2011. info
- JOHNOVÁ, R. Marketing kulturního dědictví a umění. Praha: Grada, 2008. info
- Veselá, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2006. info
- Assessment methods
- Grade
Written exam
Exam
Report - Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Summer 2019, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2019/VCKDSH0504