UBK10026 Úvod do scénografie

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2020
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MgA. Dragan Stojčevski (přednášející)
Mgr. Hasan Zahirović, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Hasan Zahirović, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh
Pá 13:05–17:10 D2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přednáška nabídne studentům přehled dějin evropské jevištní výpravy a kostýmu od starověku až do současnosti. Cílem je seznámit studenty se základními problémy oboru scénografie v podmínkách uměleckého druhu divadlo.
Osnova
  • 1. Vznik a vývoj divadelního prostoru ve starověku, Řecko, helénské období, Řím (proměna vizuální roviny divadla v návaznosti na proměnu funkce divadla ve společnosti).
    2. Středověk (náboženské a světské divadlo). Simultánní scéna. Pevná a pohyblivá scéna.
    3. Renesanční humanistické jeviště (Sebastiano Serlio,.Andrea Palladio a Teatro Olympico, dvorské divadlo - divadelní architektura a jevištní dekoratéři, komedie dell´arte, alžbětinská Anglie).
    4. 17. a 18. století - barokní scénografie (typy barokních divadle - dvorská a veřejná divadla, systém kulisové dekorace, zámecká divadla v českých zemích).
    5. 19. století: romantismus, Richard Wagner a inscenační praxe divadla v Bayreuthu, dekoratérské firmy 19. století (typové dekorace), scénografie Prozatímního a Národního divadla v Praze do roku 1900. Nástup moderních směrů kolem 1900: naturalismus, symbolismus, Adolphe Appia a Edward Gordon Craig - teorie reformy scény.
    6. První polovina 20. století (projekty nových divadelních prostorů první poloviny 20. století, prosazení moderních tendencí v jevištním výtvarnictví, výtvarná složka inscenací avantgardních i oficiálních divadel meziválečného Československa, František Tröster (založení katedry scénografie na pražské DAMU).
    7. Druhá polovina 20. století - scénografie epického divadla, pováleční proměna Bayreuthu (abstraktní scénografie), Josef Svoboda, Laterna magika, tzv. druhá divadelní reforma (proměnlivý hrací prostor, využití nedivadelních prostorů, pouliční divadlo, happeningy, akční scénografie 70. let v Československu).
    8. Postmoderní projevy ve scénografii na přelomu 20. a 21. století.

Literatura
    povinná literatura
  • Ptáčková, Věra. Český divadelní kostým. Praha, 2011. info
  • Zdeňková, M. Czech made: současná česká scénografie. Praha, 2003. info
  • Braun, Kazimierz. Divadelní prostor. Praha, 2001. info
  • Brockett, O. G. Dějiny divadla. Praha, 1999. info
  • Ptáčková, Věra. Česká scénografie XX. století. Praha, 1982. info
  • Hilmera, Jiří. Perspektivní scéna v 17. a 18. století v Čechách. Praha, 1965. info
    doporučená literatura
  • Vacková, Růžena. Výtvarný projev v dramatickém umění. Praha, 1948. info
Informace učitele
1. Aktivní účast na přednáškách.
2. Úspěšné zvládnutí závěrečného písemného testu (informace ohledně obsahu a rozsahu budou podány během semestru).
3. Zpracování rozboru hudebně dramatického díla v rozsahu minimálně 3 normostran a jeho odevzdání v tištěné podobě před termínem písemného testu (rozbor se zaměří na vizuální složku inscenace) podrobnosti ohledně formy a tématu budou upřesněny na začátku kurzu).
Kontakt na vyučující: Mgr. Jitka Matulová - jitka.matula@email.cz

.

Kontakt na vyučující: jitka.matula@email.cz
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.