UBK10026 Úvod do scénografie

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2010
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jitka Matulová (přednášející)
Garance
Mgr. Jitka Matulová
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přednáška seznámí studenty s vývojem divadelního prostoru a inscenační praxe od antiky po současnost, a to jak z hlediska širšího kontextu světového divadla, tak se zřetelem k jevištnímu výtvarnictví a osobnostem tohoto oboru, tvořícím na našem území. Významný podíl přednáškového cyklu bude věnován problematice scénografie 20. století a jejímu teoretickému pozadí. Obrazový materiál, stejně jako ukázky z dobových traktátů či teoretických úvah, poskytnou studentům možnost komparace jednotlivých historických epoch, poznání proměn funkce divadla ve společnosti a adekvátně tomu i proměn vizuální roviny divadelních realizací.
Osnova
  • Přednáška seznámí studenty s vývojem divadelního prostoru a inscenační praxe od antiky po současnost, a to jak z hlediska širšího kontextu světového divadla, tak se zřetelem k jevištnímu výtvarnictví a osobnostem tohoto oboru, tvořícím na našem území. Významný podíl přednáškového cyklu bude věnován problematice scénografie 20. století a jejímu teoretickému pozadí. Obrazový materiál, stejně jako ukázky z dobových traktátů či teoretických úvah, poskytnou studentům možnost komparace jednotlivých historických epoch, poznání proměn funkce divadla ve společnosti a adekvátně tomu i proměn vizuální roviny divadelních realizací.
    Základní okruhy přednášek:
    1. Vznik a vývoj divadelního prostoru ve starověku, Řecko, helénské období, Řím (proměna vizuální roviny divadla v návaznosti na proměnu funkce divadla ve společnosti).
    2. Středověk (náboženské a světské divadlo - jeho inscenační praxe a specifika divadelního prostoru).
    3. Raný novověk (renesanční traktáty, dvorské divadlo - divadelní architektura a jevištní dekoratéři, komedie dell´arte, alžbětinská Anglie).
    4. 17. a 18. století - barokní divadlo (dvorská a veřejná divadla, systém kulisové dekorace /inovace výměny kulis, osvětlení,ad./, umělecké rody 17. a 18. století, zámecká divadla v českých zemích).
    5. 19. století a nástup moderních směrů kolem 1900 (romantismus, Richard Wagner a inscenační praxe divadla v Bayreuthu, dekoratérské firmy 19. století /typové dekorace/, scénografie Prozatímního a Národního divadla v Praze do roku 1900, naturalismus, symbolismus, Adolphe Appia a Edward Gordon Craig /teorie reformy scény/).
    6. 20. století (projekty nových divadelních prostorů první poloviny 20. století, prosazení moderních tendencí v jevištním výtvarnictví, výtvarná složka inscenací avantgardních i oficiálních divadel meziválečného Československa, František Tröster /založení katedry scénografie na pražské DAMU/, scénografie epického divadla, pováleční proměna Bayreuthu /abstraktní scénografie/, Josef Svoboda, Laterna magika, tzv. druhá divadelní reforma /proměnlivý hrací prostor, využití nedivadelních prostorů, pouliční divadlo, happeningy, akční scénografie 70. let v Československu/, závěr 20. století - postmoderní divadlo a jeho vizuální rovina).
Literatura
    povinná literatura
  • Chaloupka, A. Česká divadelní dekorace. Praha 1939. info
  • Braun, K.:. Divadelní prostor. Praha 2001. ISBN ?? info
  • Pörtner, P. Experimentální divadlo. Praha 1965. info
  • FURTENBACH, J.:. Prospektiva. Praha 1944. info
  • Hilmera, J. scéna 17. a 18. století v Čechách. Praha 1965. info
  • Frejka, J.:. Smysl scénického návrhu v celku inscenace /ze sb. Železná doba divadla, Praha 1945. info
  • Vacková, R. Výtvarný projev v dramatickém umění. Praha 1948. info
    doporučená literatura
  • Zdeňková, M. Czech made: současná česká scénografie. Praha 2003. info
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
1. Aktivní účast na přednáškách.
2. Úspěšné zvládnutí závěrečného písemného testu (informace ohledně obsahu a rozsahu budou podány během semestru).
3. Zpracování krátkého referátu (rozboru konkrétní inscenace se zaměřením na její vizuální složku) a jeho odevzdání v tištěné podobě (rozsah a podrobnosti ohledně formy a tématu budou upřesněny na začátku kurzu).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2009, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.