FPF:UCJAP103 Pedagogy and Psychology - Course Information
UCJAP103 Pedagogy and Psychology
Faculty of Philosophy and Science in OpavaSummer 2020
- Extent and Intensity
- 0/0/0. 0 credit(s). Type of Completion: -.
- Guaranteed by
- Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- English for Teachers (programme FPF, B7310 Filo)
- Course objectives (in Czech)
- Zkouška z pedagogiky a psychologie umožňuje prokázat znalost problematiky související s pedagogickými a psychologickými aspekty vzdělávání a výchovy. Kandidát má prokázat teoretickou znalost jednotlivých otázek a jevů, jakož i schopnost tyto usouvztažnit s učitelskou praxí.
- Syllabus (in Czech)
- Část pedagogická - okruhy
1. Předmět pedagogiky - teorie a praxe edukace dětí a adolescentů; Základní pedagogické pojmy (pedagogika, výchova, vzdělávání, edukace, učení, koncept celoživotní učení, cíle a principy výchovy a vzdělávání, obsah učení, formy a metody učení, materiální prostředky a didaktická technika)
2. Základní pedagogické disciplíny, Hraniční pedagogické disciplíny, Aplikované pedagogické disciplíny, Pomocné vědy pro pedagogiku (filosofie, psychologie, sociologie, management)
3. Soudobý školský zákon; Školská soustava ČR; Základní pedagogické dokumenty; Kurikula
4. Osobnost a kompetence žáka; Osobnost a kompetence učitele; Determinanty efektivnosti edukačního procesu
5. Podíl J. A. Komenského a J. F. Herbarta na soudobém konceptu systémové pedagogiky; Alternativní školy a hnutí (1. a 2. vlna 20. století)
6. Pracovní a technická výchova, Ekonomická výchova, výchova podnikatelská a výchova trávení volného času. Odraz realizace dané výchovy ve školním vzdělávacím programu.
7. Výchova rozumová a názoru na svět. Subsložky rozumové výchovy (výchova vědecká, výchova jazyková a výchova ke komunikaci, výchova intelektuálních citů, vůle a jednání, výchova ekologická, výchova k rodičovství) a jejich zastoupení ve školním vzdělávacím programu.
8. Projevy rizikového chování v prostředí základní a střední školy. Preventivní opatření, programy primární prevence, funkce a poslání školního metodika prevence a výchovného poradce.
9. Náhradní výchovná péče. Ústavní a ochranná výchova.
10. Environmentální výchova a její vztah ke globální a ekologické výchově. Teoretická východiska a možnosti aplikace do současného výchovně vzdělávacího procesu.
11. Vzdělávací koncepce (koncepce dogmatického vyučování, koncepce slovně názorného vyučování, humanistická koncepce vzdělávání, koncepce problémového, projektového a programového učení.
12. Cíle výuky, obsah výuky. Způsob výběru učiva. Učivo a jeho struktura, Stávající obsahové dokumenty. Uplatnění mezipředmětových vztahů.
13. Příprava na výuku, komplexnost přípravy na výuku, fáze vyučovací hodiny. Mentální mapy.
14. Typy výuky (informativní, heuristická, regulativní a produkční).
15. Diagnostika a hodnocení žáka. Metody pedagogické diagnostiky. Testy a testování. Evaluace. Problematika školního hodnocení.
Část psychologická - okruhy
1. Předmět, úkoly a cíle psychologie. Metody poznávání člověka.
2. Kognitivní procesy. Duševní výkonnost člověka - inteligence.
3. Schopnosti, dovednosti, návyky. Emotivní systém.
4. Dynamické zdroje činnosti, motivace.
5. Utváření chování člověka - potřeby, zájmy, postoje, hodnoty.
6. Základní teoretické přístupy k utváření osobnosti.
7. Utváření sebepojetí osobnosti. Význam životních etapa v životě člověka.
8. Vývojové charakteristiky dětství dospívání a dospělosti a jejich vazba na pedagogický proces.
9. Učitelská profese: Analýza učitelské profese, nároky učitelské profese, nejistoty a zátěže učitelské práce (klinická náročnost učitelství, ambivalence a dilemata učitelství, prestiž učitelské profese).
10. Náročné životní situace. Stres a jeho zvládání (copingové strategie).
11. Motivace k učení. Krátkodobé i dlouhodobé strategie ovlivňující učební motivaci.
12. Socializace - mechanizmy socializace - sociální učení kladným a záporným zpevňováním, nápodoba a identifikace, sociální informování.
13. Sociální poznávání a hodnocení (sociální percepce - chyby v sociální
- Část pedagogická - okruhy
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2020/UCJAP103