UCJNUK27 Working with Text in Education

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Summer 2020
Extent and Intensity
0/8/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Gabriela Rykalová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Gabriela Rykalová, Ph.D.
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Seminář je věnován práci s texty v hodinách němčiny, a to jak s texty mluvenými, tak psanými. Studenti se seznámí se cvičeními, které slouží k přípravě psaní a mluvení jako procesu, psaní různých textových druhů, od textů běžné komunikace po texty literární. Stejnětak si vyzkouší cvičení pro rozvoj mluvení od řízeného po volný ústní projev. Literatura: Bausch, K.-R. / Krumm, H-J.: Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen/Basel: Francke Verlag, 1989. Funk, H.: Deutsch lehren lernen Aufgaben, Übungen, Interaktion. Berlin: Klett/Langenscheidt, 2014. Glaboniat, M. etc.: Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: lernen, lehren, beurteilen. Berlin/München: Langenscheidt, 1996. Häusermann, U. / Piepho, H.-E.: Aufgabenhandbuch Deutsch als Fremdsprache. München: Iudicium, 1996. Helbig, G. Deutsch als Fremdsprache : ein internationales Handbuch. 1. Halbband. Berlin: Walter de Gruyter, 2001. Helbig, G. Deutsch als Fremdsprache : ein internationales Handbuch. 2. Halbband. Berlin: Walter de Gruyter, 2001. Neuner, G.: Übungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht. Berlin/München: Langenscheidt, 1994. Rykalová, G.: Německy psaný tisk v hodinách němčiny: práce s textem, vzorové analýzy, úlohy, didaktické testy. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2011.
Syllabus
  • 1. Practical preparation for writing and speaking
    2. Exercises
    3. From the dialogue to create a narrative text
    4. Analysis of the default text and produce a new text
    5. Changing Perspectives
    6. Mediation
    7. Creative Process
    8. Creative Writing
    9. Role Play
    10. Forum
    11. Report
    12. Free specking
Language of instruction
German
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Teacher's information
80% of active participation, presentation on a given topic
The course is also listed under the following terms Summer 2018, Summer 2019, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023.
  • Enrolment Statistics (Summer 2020, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2020/UCJNUK27