UCJNUK30 Reflektivní seminář praxe

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2020
Rozsah
0/0/9. Seminář 9 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Reflektivní seminář přímo navazuje na učitelské praxe. Cílem studijního předmětu je upevňování a další rozvoj (sebe)reflektivních strategií studentů. Analýza a reflexe získaných zkušeností probíhá na pozadí získaných znalostí učitelské profese a jejich cílem je podpořit procesy činnostně orientovaného pojetí výuky. Seminář umožňuje reagovat na konkrétní potřeby studentů v oblastech jejich profesního rozvoje, pomáhá jim rozvíjet příslušné klíčové profesní dovednosti a podporuje profesní učení, čímž přispívá k růstu kompetencí studentů. Hodnocení se uskuteční formou rozhovoru a rozboru portfolia studenta, čemuž předchází předložení těchto materiálů: reflexe zkušeností z učitelských praxí (analytická esej), profesní deník, časový harmonogram, statistický přehled míry použití mateřského jazyka v AJ/NJ, spolupráce s mentorem, akční body - zpráva o výstupech a analýza záznamů z rozboru vyučovací hodiny. Součástí je také seznam literatury. Literatura: Ende, K., etc.: Deutsch lehren lernen: Curriculare Vorgaben und Unterrichtsplanung. Berlin: Klett/Langenscheidt, 2013. Funk, H.: Deutsch lehren lernen: Aufgaben, Übungen, Interaktion. Berlin: Klett / Langenscheidt, 2014. Hupková, M., Profesijná sebareflexia učiteĺov, Nitra 2006. Kolb, D.: Experiential learning, Prentice-Hall 1984. Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 2008. Legutke, M. / Schart, M.: Deutsch lehren lernen: Lehrkompetenz und Unterrichtsgestaltung. Berlin: Klett/ Langenscheidt, 2015. Podlahová, L.: Ze studenta učitelem: student, praktikant, učitel. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. Prášilová, M.: Tvorba vzdělávacího programu. Praha: Triton, 2006. Sitná, D.: Metody aktivního vyučování. Spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2009. Spilková, V., etc.: Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Retida, 2015. Švec, V.: Pedagogické znalosti učitele: teorie a praxe. Praha: ASPI, 2005. Ziebell, B.: Unterrichtsbeobachtung und Lehrerverhalten. Berlin: Langenscheidt, 2001.
Osnova
  • 1. Reflektivní praxe, reflexe a sebereflexe, praktik, profesionalita
    2. Reflektivní učení jako zkušenostní/zážitkové učení
    3. Reflektivní praxe ve výzkumu
    4. Metody a techniky reflexe I (sebehodnocení, hodnocení druhými, kolegiální reflexe, studentská reflexe)
    5. Metody a techniky reflexe II (video, zkušenost v jiné roli, učitelská výzkum, akční výzkum)
    6. Potenciál a limity reflektivní praxe
    7. Lektor (reflektivní kompetence, typologie, profesionalizace)
    8. Reflexe a problémová/bezproblémová zkušenost
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Návod na individuální studium poskytnou jednak úvodní konzultace, dále pak distanční opora k tomuto předmětu, obsahující konkrétní úkoly pro samostatnou práci včetně kontrolních otázek a v neposlední řadě odkazy na doporučenou studijní literaturu.
Praktické zvládnutí látky probírané na přednáškách doloží studenti na základě písemného vypracování vybraných úloh v distanční opoře, označených zkratkou SA.
portfolio
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019, zima 2019, zima 2020, léto 2021, zima 2021, léto 2022, zima 2022, léto 2023.