HKDRPNP027 Experimentální praktikum z materiální kultury

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2021
Rozsah
0/2/0. + 1 den. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. et PhDr. Markéta Tymonová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. et PhDr. Markéta Tymonová, Ph.D.
Ústav historických věd – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
HKDRPNP027/A: Rozvrh nebyl do ISu vložen. M. Tymonová
Předpoklady
TYP_STUDIA(N)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět rozšiřuje a prohlubuje teoretické znalosti o kulturních dějinách a dědictví v rovině praktické a organizační. Představuje výběrová témata z oblasti hmotné kultury prezentovaná moderními výukovými metodami s průnikem teoretických a praktických složek. Student absolvuje programový blok zaměřený na experimentální činnosti, na konání animačních a zážitkových akcí a workshopů pro veřejnost. Tematicky se týká prezentace tradiční zemědělské a řemeslné výroby, tradičního/regionálního stravování a stolování, udržování tradičních lidových/náboženských zvyků a rituálů, s měšťanskou a šlechtickou každodenností ad. Student je veden k aktivní a tvůrčí účasti na organizovaných programech, je schopen aplikovat získané zkušenosti a dovednosti při konkrétním experimentu a přípravě podobně zaměřených individuálních projektů; připravit vzorový animační a edukační program, simulovat jej ve specializované výukové místnosti. Předmět je organizován ve spolupráci s odbornými zařízeními (paměťové a kulturní instituce, skanzeny), instalovanými objekty, soukromými subjekty zaměřenými na aktivity spojené s prezentací a edukací kulturního dědictví; dílčí experimenty jsou realizovány s využitím specializované učebny.
Výstupy z učení
Výklad s powepointovou prezentací. Diskuse o probírané látce.
Osnova
  • 1. Úvod, metody, literatura, informační zdroje.
  • 2. Analýza, kritika a interpretace při experimentální prezentaci a edukaci kulturního dědictví.
  • 3. Instituce s programy zaměřenými na prezentaci kulturního dědictví s prvky experimentálního přístupu.
  • 4. – 7. Příkladové prezentace programů experimentální archeologie, muzeologie, zážitkových akcí, historických rekonstrukcí domácí i zahraniční provenience.
  • 8. – 9. Příprava individuálního programu/experimentu.
  • 10. Rozbor, skupinová obhajoba a hodnocení individuálního projektu.
  • 11. – 13. Účast na programu/aktivitě se zaměřením na experimentální prezentaci kulturního dědictví renomované regionální instituce (příprava + 1 den).
Literatura
    povinná literatura
  • Doležalová, K. (ed.). Workshopy ke středověké a novověké keramice, Panská Lhota 2015. Brno 2016.
  • Ehmigová, Z. Experiment jako nástroj výzkumu kulturních jevů. Diplomová práce, Praha 2010.
  • Malina, J. Metody experimentu v archeologii. Praha, 1980. info
  • Foltýn, D. - Havlůjová, H. (eds.). Kulturní dědictví a udržitelný rozvoj místních komunit. Praha, 2013. info
    doporučená literatura
  • Vondruška, V. – Vondrušková, A. Průvodce českou historií – Církev. Praha 2014.
  • Vondruška, V. – Vondrušková, A. Průvodce českou historií – Město. Praha 2013.
  • Vondruška, V. – Vondrušková, A. Průvodce českou historií – Řemesla a výroba. Praha 2015.
  • Vondruška, V. – Vondrušková, A. Průvodce českou historií – Vesnice. Praha 2014.
  • Vondruška, V. Církevní rok a lidové obyčeje aneb kalendárium světců a světic, mučedníků a mučednic, pojednávající o víře českého lidu k nim, jakož i o liturgii katolické. České Budějovice 1991.
  • Experimentelle Archäologie in Deutschland, periodikum, Oldenburg, SRN.
  • Experimentelle Archäologie in Europa, periodikum, Oldenburg, SRN.
  • Živá archeologie, periodikum, Hradec Králové.
    neurčeno
  • Nabídka programů animačních a experimentálních aktivit národních a regionálních institucí (Národní zemědělské muzeum Praha; Muzeum Těšínska – Archeoskanzen Chotěbuz; OKO Opava ad.).
  • Specifikace dalších informačních zdrojů dle konkrétního tématu experimentálního praktika, instituce a individuálního projektu.
Metody hodnocení
Ústní rozprava. Návrh projektu/produktu; docházka na seminář (75%); povinná účast na praktiku.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.