FPF:HKDRPNP027 Experimentální praktikum z mat - Informace o předmětu
HKDRPNP027 Experimentální praktikum z materiální kultury
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2024
- Rozsah
- 0/2/0. + 1 den. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. et PhDr. Markéta Tymonová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- PhDr. et PhDr. Markéta Tymonová, Ph.D.
Ústav historických věd – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- HKDRPNP027/A: St 14:45–16:20 M7, M. Tymonová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Historie a kulturní dědictví v regionální praxi (program FPF, HKDvRPnp)
- Cíle předmětu
- Předmět rozšiřuje a prohlubuje teoretické znalosti o kulturních dějinách a dědictví v rovině praktické a organizační. Představuje výběrová témata z oblasti hmotné kultury prezentovaná moderními výukovými metodami s průnikem teoretických a praktických složek. Student absolvuje programový blok zaměřený na experimentální činnosti, na konání animačních a zážitkových akcí a workshopů pro veřejnost. Tematicky se týká prezentace tradiční zemědělské a řemeslné výroby, tradičního/regionálního stravování a stolování, udržování tradičních lidových/náboženských zvyků a rituálů, s měšťanskou a šlechtickou každodenností ad. Student je veden k aktivní a tvůrčí účasti na organizovaných programech, je schopen aplikovat získané zkušenosti a dovednosti při konkrétním experimentu a přípravě podobně zaměřených individuálních projektů; připravit vzorový animační a edukační program, simulovat jej ve specializované výukové místnosti. Předmět je organizován ve spolupráci s odbornými zařízeními (paměťové a kulturní instituce, skanzeny), instalovanými objekty, soukromými subjekty zaměřenými na aktivity spojené s prezentací a edukací kulturního dědictví; dílčí experimenty jsou realizovány s využitím specializované učebny.
- Výstupy z učení
- Výklad s powepointovou prezentací. Diskuse o probírané látce.
- Osnova
- 1. Úvod, metody, literatura, informační zdroje.
- 2. Analýza, kritika a interpretace při experimentální prezentaci a edukaci kulturního dědictví.
- 3. Instituce s programy zaměřenými na prezentaci kulturního dědictví s prvky experimentálního přístupu.
- 4. – 7. Příkladové prezentace programů experimentální archeologie, muzeologie, zážitkových akcí, historických rekonstrukcí domácí i zahraniční provenience.
- 8. – 9. Příprava individuálního programu/experimentu.
- 10. Rozbor, skupinová obhajoba a hodnocení individuálního projektu.
- 11. – 13. Účast na programu/aktivitě se zaměřením na experimentální prezentaci kulturního dědictví renomované regionální instituce (příprava + 1 den).
- Literatura
- povinná literatura
- Doležalová, K. (ed.). Workshopy ke středověké a novověké keramice, Panská Lhota 2015. Brno 2016.
- Ehmigová, Z. Experiment jako nástroj výzkumu kulturních jevů. Diplomová práce, Praha 2010.
- Malina, J. Metody experimentu v archeologii. Praha, 1980. info
- Foltýn, D. - Havlůjová, H. (eds.). Kulturní dědictví a udržitelný rozvoj místních komunit. Praha, 2013. info
- doporučená literatura
- Vondruška, V. – Vondrušková, A. Průvodce českou historií – Církev. Praha 2014.
- Vondruška, V. – Vondrušková, A. Průvodce českou historií – Město. Praha 2013.
- Vondruška, V. – Vondrušková, A. Průvodce českou historií – Řemesla a výroba. Praha 2015.
- Vondruška, V. – Vondrušková, A. Průvodce českou historií – Vesnice. Praha 2014.
- Vondruška, V. Církevní rok a lidové obyčeje aneb kalendárium světců a světic, mučedníků a mučednic, pojednávající o víře českého lidu k nim, jakož i o liturgii katolické. České Budějovice 1991.
- Experimentelle Archäologie in Deutschland, periodikum, Oldenburg, SRN.
- Experimentelle Archäologie in Europa, periodikum, Oldenburg, SRN.
- Živá archeologie, periodikum, Hradec Králové.
- neurčeno
- Nabídka programů animačních a experimentálních aktivit národních a regionálních institucí (Národní zemědělské muzeum Praha; Muzeum Těšínska – Archeoskanzen Chotěbuz; OKO Opava ad.).
- Specifikace dalších informačních zdrojů dle konkrétního tématu experimentálního praktika, instituce a individuálního projektu.
- Metody hodnocení
- Ústní rozprava. Návrh projektu/produktu; docházka na seminář (75%); povinná účast na praktiku.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2024/HKDRPNP027