FPF:UCJNUK20 Didaktika a metodika výuky 2 - Informace o předmětu
UCJNUK20 Didaktika a metodika výuky cizího jazyka 2
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2022
- Rozsah
- 0/12/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství němčiny pro střední školy (program FPF, N7504 UcSS)
- Cíle předmětu
- Seminář se zabývá současnými metodami ve výuce cizích jazyků, alternativními přístupy, jejich přednostmi a nedostatky. Studenti se naučí, jak zprostředkovat žákům různými postupy jednotlivé řečové dovednosti a jazykové prostředky. Nedílnou součástí moderní metody výuky jazyků je práce s literárními texty a výuka reálií cílové země. I pro vlastní rozvoj posluchačů je nutné, aby se zabývali otázkou strategie učení a technik učení se cizím jazykům. Poznají také současné trendy ve výuce cizích jazyků, např. výuku jazyků pomocí projektů, práce na stanovištích apod. 1. Rozvoj základních řečových dovedností 2. Poslech s porozuměním, techniky a metody 3. Mluvení, techniky a metody rozvoje dovednosti 4. Hodnocení ústního projevu 5. Čtení s porozuměním, strategie a styly čtení cizojazyčného textu 6. Psaní jako dovednost, řízené a volné psaní, korektura 7. Hodnocení písemného projevu 8. Gramatika a komunikativní metoda 9. Slovní zásoba, rozvoj slovní zásoby 10. Fonetika, nácvik výslovnosti 11. Práce s literárními a odbornými texty 12. Lingvoreálie ve výuce cizího jazyka Literatura: Bausch, K.-R. / Krumm, H-J.: Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen/Basel: Francke Verlag, 1989. Glaboniat, M. etc.: Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: lernen, lehren, beurteilen. Berlin/München: Langenscheidt, 1996. Ende, K. etc.: Deutsch lehren lernen: Curriculare Vorgaben und Unterrichtsplanung. Berlin: Klett/Langenscheidt, 2013. Janíková, V. / Michels-McGovern, M.: Aspekte des Hochschulfachs Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache im Überblick. Brno: Masarykova univerzita, 2000. Jung, L.: 99 Stichwörter zum Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Hueber. Ismaning, 2001. Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál 2008. Neuner, G. / Hunfeld, H.: Methoden des fremdprachlichen Unterrichts. Berlin/München: Langenscheidt1993. Legutke, M. / Schart, M.: Deutsch lehren lernen: Lehrkompetenz und Unterrichtsgestaltung. Berlin: Klett/Langenscheidt, 2015. Neuner, G.: Übungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht. Berlin/München: Langenscheidt, 1994. Zajícová, P.: Didaktik der Fremdsprache Deutsch: Einführung in die Fachdidaktik des Deutschen als Fremdsprache. Ostrava: Ostravská univerzita, 2002.
- Osnova
- Einführung, Terminologie
2. Ziele und Phasen des Deutschunterrichts
3. Planen und Evaluieren
4. Interaktion und Sozialformen
5. Unterrichtsmittel und Medien
6. Unterrichtsbeobachtung und Analyse
7. Leistungsmessung
8. Lerntechniken und Lernstrategien
9. Methoden des Fremdsprachenunterrichts 1
10. Methoden des Fremdsprachenunterrichts 1
11. Methoden des Fremdsprachenunterrichts 2
12. Lehrwerkanalyse
- Einführung, Terminologie
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Informace učitele
- Návod na individuální studium poskytnou jednak úvodní konzultace, dále pak distanční opora k tomuto předmětu, obsahující konkrétní úkoly pro samostatnou práci včetně kontrolních otázek a v neposlední řadě odkazy na doporučenou studijní literaturu.
Praktické zvládnutí látky probírané na přednáškách doloží studenti na základě písemného vypracování vybraných úloh v distanční opoře, označených zkratkou SA. - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2022/UCJNUK20