FPF:UCJITBK325 Italian syntax 2 - Course Information
UCJITBK325 Italian syntax 2
Faculty of Philosophy and Science in OpavaSummer 2023
- Extent and Intensity
- 0/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Eva Klímová, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Eva Klímová, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Eva Klímová, Ph.D.
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Italian (programme FPF, ITAL-bpk)
- Course objectives
- zaměřena na italskou větu na rovině souvětí. Hlavní pozornost je věnována souvětí podřadnému, a to především z hlediska funkčního. Je sledována modalita vedlejší věty a její slovesný modus, a syntaktické funkce non-finitních vedlejších vět. Slovosled je prezentován jako jeden z faktorů funkční větné perspektivy. Práce v semináři se soustřeďuje do rozboru souvětí v textech tak, aby byl zachován minimální kontext. Pozornost se soustřeďuje na vyjadřování relativního času ve finitních a non-finitních vedlejších větách a na funkci konjunktivů.
- Learning outcomes
- správná funční klasifikace závislých vět; správné užívání spojek; syntaktická analýza textu;
- Syllabus
- Témata předmětu: 1. Frase complessa. Coordinazione. Subordinazione. Proposizione subordinata (dipendente); 2. Classificazione formale e funzionale delle frasi dipendenti; 3. Frasi argomentali. Proposizione soggettiva, proposizione oggettiva. Proposizione relativa; 4. – 5. Modalità della frase dipendente; 6. Frasi circostanziali I (avverbiali); 7. – 9. Frasi circostanziali II: Proposizione causale, finale, consecutiva, concessiva, temporale, comparativa; 10. Periodo ipotetico; 11. Discorso diretto, discorso indiretto; 12. Frasi dipendenti implicite I; 13. Frasi dipendenti implicite II;
- Literature
- required literature
- Klímová, E. Manuale di morfologia italiana II. Opava.
- e-learningový kurz moodle
- recommended literature
- Beccaria, G. L. Dizionario di linguistica. Torino: Einaudi 1996. D’Achille, P. L’italiano contemporaneo. Bologna: Mulino, 2003.
- Teaching methods
- přednáška; seminář; cvičení a rozbory textu;
- Assessment methods
- písemná test; ústní zkouška po úspěšném vykonání testu;
- Language of instruction
- Italian
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught: in blocks.
Note related to how often the course is taught: 3h/p+5h/s/sem.
Information on the extent and intensity of the course: 3h/p+5h/s/sem.
- Enrolment Statistics (Summer 2023, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2023/UCJITBK325