UCJITBK325 Italian syntax 2

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Summer 2023
Extent and Intensity
0/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Eva Klímová, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Eva Klímová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Eva Klímová, Ph.D.
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
  • Italian (programme FPF, ITAL-bpk)
Course objectives
zaměřena na italskou větu na rovině souvětí. Hlavní pozornost je věnována souvětí podřadnému, a to především z hlediska funkčního. Je sledována modalita vedlejší věty a její slovesný modus, a syntaktické funkce non-finitních vedlejších vět. Slovosled je prezentován jako jeden z faktorů funkční větné perspektivy. Práce v semináři se soustřeďuje do rozboru souvětí v textech tak, aby byl zachován minimální kontext. Pozornost se soustřeďuje na vyjadřování relativního času ve finitních a non-finitních vedlejších větách a na funkci konjunktivů.
Learning outcomes
správná funční klasifikace závislých vět; správné užívání spojek; syntaktická analýza textu;
Syllabus
  • Témata předmětu: 1. Frase complessa. Coordinazione. Subordinazione. Proposizione subordinata (dipendente); 2. Classificazione formale e funzionale delle frasi dipendenti; 3. Frasi argomentali. Proposizione soggettiva, proposizione oggettiva. Proposizione relativa; 4. – 5. Modalità della frase dipendente; 6. Frasi circostanziali I (avverbiali); 7. – 9. Frasi circostanziali II: Proposizione causale, finale, consecutiva, concessiva, temporale, comparativa; 10. Periodo ipotetico; 11. Discorso diretto, discorso indiretto; 12. Frasi dipendenti implicite I; 13. Frasi dipendenti implicite II;
Literature
    required literature
  • Klímová, E. Manuale di morfologia italiana II. Opava.
  • e-learningový kurz moodle
    recommended literature
  • Beccaria, G. L. Dizionario di linguistica. Torino: Einaudi 1996. D’Achille, P. L’italiano contemporaneo. Bologna: Mulino, 2003.
Teaching methods
přednáška; seminář; cvičení a rozbory textu;
Assessment methods
písemná test; ústní zkouška po úspěšném vykonání testu;
Language of instruction
Italian
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught: in blocks.
Note related to how often the course is taught: 3h/p+5h/s/sem.
Information on the extent and intensity of the course: 3h/p+5h/s/sem.
The course is also listed under the following terms Summer 2021, Summer 2022, Summer 2024, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (Summer 2023, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2023/UCJITBK325