ARTHDBP085 Mediální prezentace dějin II

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Summer 2024
Extent and Intensity
1/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Milan Hes, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Monika Horsáková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Milan Hes, Ph.D.
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Supplier department: Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Timetable
Fri 23. 2. 13:55–16:20 D2, Fri 8. 3. 13:55–16:20 D2, Fri 26. 4. 13:55–16:20 D2
  • Timetable of Seminar Groups:
ARTHDBP085/A: Fri 23. 2. 8:55–13:50 D2, Fri 8. 3. 8:55–13:50 D2, Fri 26. 4. 8:55–13:50 D2, M. Hes
Prerequisites (in Czech)
FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Studenti se seznámí se základy teorie masové komunikace a s rolí jednotlivých druhů médií a jejich významem při prezentaci výsledků historických bádání; budou upozorněni na možnosti využití témat z oblasti moderních dějin v rámci politického marketingu a ideologického ovlivňování; na konkrétních příkladech se seznámí s výsledky práce scénáristů a autorů mediálních prezentací témat z oblasti moderních dějin a s možnostmi využití orální historie a práce s pamětníky v této oblasti. Po absolvování předmětu se budou studenti lépe orientovat v problematice masové komunikace a v možnostech mediální prezentace a popularizace historických faktů.
Syllabus (in Czech)
  • 1.–3. Medializace historie v hraném filmu.
  • 4.–5. Medializace historie v jiných žánrech televizního a rozhlasového vysílání.
  • 6.–7. Medializace historie pomocí jiných médií – veřejné přednášky, expozice, výstavy, plakáty aj.
  • 8.–10. Paměti a vzpomínky, metody orální historie.
  • 11.–12. Kritická analýza mediálního diskurzu na příkladu národních, politických i kulturních stereotypů podporovaných médii a jejich vývoj.
  • 13. Závěrečné shrnutí.
Literature
    required literature
  • Jirák, J. – Köpplová, B. Média a společnost: stručný úvod do studia médií a mediální komunikace. Praha 2003.
  • McLuhan, H., M. Jak rozumět médiím: extenze člověka. Praha: Mladá Fronta, 2011. ISBN 978-80-204-2409-9. info
  • STROBACH, V. Historik jako nositel paměti, dějiny a hra. Dějiny - Teorie - Kritika. 2009. info
    recommended literature
  • AUMONT, J. Obraz. Praha: AMU, 2005. info
  • Berger, P. – Luckmann, T. Společenská konstrukce reality. Praha 1999.
  • Gombrich, E. H. Umění a iluze: studie o psychologii obrazového znázorňování. Praha 2019.
  • Hes, M. Traumatická paměť holocaustu: K psychologickým aspektům vzpomínání. In: Mesiarkin, A. – Daniš, M. (eds.). Historia Medicinae Slovaca V. Fenomén vojny v kontexte dejín medicíny. Bratislava 2020, s. 103–113.
  • Jareš, J. – Pýcha, Č. Jak vystavujeme soudobé dějiny. Muzeum v diskuzi. Praha 2020.
  • Jirák, J. – Říchová, B. Politická komunikace a média. Praha 2000.
  • KOPAL, P. (ed.). Film a dějiny. Praha, 2005. info
  • Kopal, P. (ed.). Film a dějiny. Adolf Hitler a ti druzí. Praha, 2009. info
  • Kopal, P. (ed.). Film a dějiny 3: Politická kamera – film a stalinismus. Praha 2012.
  • Kopal, P. (ed.). Film a dějiny 4: Normalizace. Praha 2014.
  • Kopal, P. (ed.). Film a dějiny 5: Perestrojka/Přestavba. Praha 2016.
  • Kopal, P. (ed.). Film a dějiny 6: Potkomunismus. Praha 2017.
  • Kudláček, L. Dezinformace jako komunikační strategie bulvárního tisku. Brno 2013.
  • Mitchell, W. J. T. Teorie obrazu. Praha 2017.
  • Sontagová, S. O fotografii. Praha 2002.
  • Thompson, B. Média a modernita. Praha 2004.
  • Panofsky, E. Význam ve výtvarném umění. Praha 2013.
  • Pinkas, J. Jak vzpomínáme na normalizaci: Obrazy normalizační minulosti ve filmu. Praha 2020
  • Watson, J. Media Communication. London 1998.
  • Wittlich, F. Fotografie – přímý svědek? Praha 2012
Teaching methods
lectures, seminars, class discussions, analysis, presentations, homework
Assessment methods (in Czech)
Aktivní účast ve výuce (75 %), splnění průběžně zadaných úkolů, seminární práce.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2024/ARTHDBP085