UCJNNPET Entwicklungstendenzen der deutschen Sprache

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2024
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Gabriela Rykalová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Gabriela Rykalová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Gabriela Rykalová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
UCJNNPET/A: Rozvrh nebyl do ISu vložen. G. Rykalová
Předpoklady
bez předpokladu
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výklady o vývoji německého jazyka se zaměřují na přiblížení relevantních změn všech jazykových plánů. Mají také ukázat, že starší vývojové epochy jazyka stále ovlivňují moderní jazykový úzus a jsou v něm přítomny. Posluchači se seznamují s charakteristickými rysy vývojových tendencí v současném německém jazyce z hlediska gramatické stavby, slovotvorby, slovní zásoby, skladby, k nimž patří kupř. problematika genitivu v oblasti deklinace, porušování větného rámce v oblasti syntaxe, produktivita a aktivita slovotvorných modelů v oblasti tvoření slov a zejména vliv ostatních jazyků na vývoj lexika.
Výstupy z učení
znalost tendencí v německém jazyce
Osnova
  • 1. Sprachwandel - Charakteristik, Gründe
  • 2. Epochen der deutschen Sprachgeschichte
  • 3. Althochdeutsch, Mittelhochdeutsch
  • 4. Frühneuhochdeutsch, Neuhochdeutsch
  • 5. Grammatikalisierung
  • 6. Merkmale sprachlicher Ökonomie
  • 7. Tendenzen im Bereich Phonetik
  • 8. Tendenzen im Bereich Morphologie
  • 9. Tendenzen im Bereich Lexik
  • 10. Tendenzen im Bereich Syntax
  • 11. Textdenzen in der Textsortenentwicklung
  • 12. Die Sprache der Zukunft?
  • 13. Zusammenfassende Diskussion
Výukové metody
Přednášky, diskuse ve skupině, skupinové projekty, prezentace.
Metody hodnocení
ústní zkouška
Vyučovací jazyk
Němčina
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2024/UCJNNPET