VCKDSFVP02 Sport, Cultural and Social Activities of People with Handicap

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Summer 2024
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Research Center for Cultural History of Silesia and Central Europe – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Timetable
Mon 8:05–8:50 PED1
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je zaměřen na představení možností jedinců s postižením, které lze využít v rámci jejich osobnostního rozvoje a začlenění do společnosti, které vyvracejí existující předsudky a mýty o lidech s postižením. Studentům budou představeny možnosti sportovních, kulturních a sociálních aktivit, které lze rozvíjet v rámci využívání volného času. Studenti absolvováním předmětu pochopí, že lidé s postižením mohou trávit volný čas velmi smysluplně a aktivně, jen je třeba najít vhodné možnosti a vycházet z příkladů dobré praxe. Předmět bude orientován zvláště na osoby se smyslovým a tělesným postižením. Studentům budou představeny uzpůsobené sportovní aktivity pro osoby s tělesným postižením (např. tenis, florbal, sledge hokej, handbike, kuželky, lyžování), se zrakovým postižením (např. goalball, showdown, zvuková střelba, lyžování, atletika) a zvláštnosti sportovních aktivit jedinců se sluchovým postižením. Pozornost bude věnována dále kulturním a sociálním aktivitám. Studenti se seznámí s kulturními aktivitami neslyšících (divadla: Divadlo Neslyším, Divadlo Nablízku, Divadelní představení Tracyho tygr; hudba, poezie a tanec), nevidomých (haptika, hmatové výstavy, přizpůsobené prohlídky muzeí - např. Tatra, hradů a zámků) nebo tělesně postižených. V rámci diskuzí bude pozornost věnována také bariérovosti, a to nejen v architektuře. Nedílnou součástí předmětu budou příklady dobré praxe.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Význam volnočasových aktivit pro osobnost člověka se znevýhodněním.
    2. Sportovní aktivity osob s tělesným postižením.
    3. Sportovní aktivity osob se zrakovým postižením.
    4. Sportovní aktivity osob se sluchovým postižením.
    5. Kulturní aktivity osob s tělesným postižením.
    6. Kulturní aktivity osob se zrakovým postižením.
    7. Kulturní aktivity osob se sluchovým postižením.
    8. Sociální aktivity osob s tělesným postižením.
    9. Sociální aktivity osob se zrakovým postižením.
    10. Sociální aktivity osob se sluchovým postižením.
Literature
    required literature
  • Menšová, J. - Panská, S. Volný čas jako součást životního stylu osob se sluchovým postižením. Aplikované pohybové aktivity v teorii a praxi, 2013/4 (1), 53-60. info
  • HÁJEK, B. - HOFBAUER B. - PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-473-1. info
  • Kircher, J. Emotivní pohybové aktivity jako součást kvality života. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta UJEP, 2007. info
  • MACHEK, J. a kol. Na pomoc instruktorům prázdninových táborů pro zdravotně postižené děti. Praha: Svaz tělesně postižených v ČR, 2006. info
  • Horáková, P. Neslyšící herci a jejich skupiny v České republice. Olomouc: PedF UP, 2006. info
    recommended literature
  • Kopecká, K. In Sborník příspěvků ze semináře zaměřeného na význam aplikovaných pohybových aktivit v. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3209-0. info
  • Hrouda, T. - Rybová, L. Sport v životní dráze člověka s tělesným postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2010. info
  • KOVÁČOVÁ, B. Športovná zájmová činnosť jednotlivcov s postihnutím, narušením a ohrozením v ich voľnom čase. info
  • www.etnetera.cz. URL info
  • www.helpnet.cz. URL info
  • www.invarena.cz. URL info
  • www.lidemezilidmi.cz. URL info
  • www.prodeep.cz. URL info
  • Ješina, O., - Kudláček, M. a kol. Aplikovaná tělesná výchova. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. info
  • Ješina, O. - Hamřík, Z. a kol. Podpora aplikovaných pohybových aktivit v kontextu volného času. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011. info
  • Lechta, V. Základy inkluzivní pedagogiky. Dítě spostižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7. info
  • Kosinová, B. Neslyšící jako jazyková a kulturní menšina. Praha, 2008. info
  • Šedivá, Z. Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. Praha: Septima, 2006. ISBN 80-7216-232-2. info
  • Fenclová, J. a kol. Ve světě sluchového postižení. Praha: FRPSP, Středisko rané péče Tamtam, 2005. info
  • MENCAP. Aktivity volného času pro osoby stěžkýma kombinovaným postižením. Praha: Modrý klíč, 1997. ISBN 80-902494-0-X. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2024/VCKDSFVP02