UCJNACI1 Analýza cizojazyčné učebnice

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2007
Rozsah
0/5/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti sev rámci předmětu seznámí s historickým vývojem učebnic cizích jazyků. Budou uvedeni do problematiky metod hodnocení a výběru učebnice vhodné pro danou cílovou skupinu. Dostane se jim výkladu o analýze současné učebnice cizího jazyka, také se seznámí s různými katalogy kritérií pro kritické hodnocení učebnic i jejich částí. Dále budou studenti hodnotit jednotlivé komponenty učebnic a učebnicových souborů a seznámí se rovněž s internetovou podporou učebnic. Posluchači se zaměří na vhodnost a obtížnost textů, nahrávek, obrazových a grafických prvků a na soubory cvičení. Součástí semináře je praktické ověření hodnocení učebnice v mikrovýstupech, při nichž se získá zpětná vazba pro následné hodnocení. 1. Lerbuch und Lehrwerk 2. Externe und interne Bedingungen 3. Lehrwerkritik 4. Kriterienraster 5. Gesamtkonzeption 6. Zielgruppen 7. Lernziele 8. Methodische Konzeption 9. Medienkonzeption - Bücher 10. Auditive und visuelle Medien 11. Elektronische Medien 12. Gestaltung Požadavky na studenta: Individuální práce bude zpracována formou portfolia, kde budou studenti zaznamenávat jednak své komentáře a dotazy a také zpracované úkoly týkající analýzy cizojazyčné učebnice. Při ústní zkoušce zodpoví proband zadanou otázku z nastudovaných okruhů. Literatura: Bausch, K.-R. / Krumm, H.-J.: Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen, Basel: Francke Verlag, 1995. Bimmel, P./ Kast, B./Neuner,G.: Deutschunterricht planen. Berlin, München: Langenscheidt, 1998. Bollton, S. / Albers, H.-G.: Testen und Prüfen. Berlin, München: Langenscheidt, 1992. Bolton, S.: Probleme der Leistungsmessung. Berlin, München: Langenscheidt, 1995. Häusermann, U. / Piepho, H.-E.: Aufgabenhandbuch Deutsch als Fremdsprache. Stuttgart: iudicium Verlag, 1996. Henrici, G. / Riemer, C.: Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen. Hohengehren: Schneider Verlag, 1994. Hrehovčík, T.:Evaluation of foreign language textbooks. Theoretical and methodological considerations. 1. ang. vydání. Prešov: Prešovská univerzita, 2002. Kast,B./Neuner, G.: Zur Analyse, Begutachtung und Entwicklung von Lehrwerken für den fremdsprachlichen Deutschunterricht. Berlin, München: Langenscheidt, 1994. Kleppin, K.: Fehler und Fehlerkorrektur. Berlin, München: Langenscheidt, 1997. Průcha, J.: Moderní pedagogika. Věda o edukačních procesech. Praha: Portál, 1996. Průcha, J.: Učebnice. Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998.
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015.