UCJNDIN1 German language teaching methodology 1

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2007
Extent and Intensity
0/12/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
  • German (programme FPF, N7310 Filo)
Course objectives (in Czech)
Předmět se zabývá historickým vývojem metod ve výuce cizích jazyků, jejich přednostmi a nedostatky a se současným stavem v této oblasti. Studenti se seznámí s plánováním výuky, různými organizačními formami při výuce cizích jazyků, s hodnocením pokroku a chyb při výuce. Naučí se, jak zprostředkovat žákům různými postupy jednotlivé jazykové dovednosti v rámci komunikační kompetence, včetně dostatečné úrovně gramatiky, fonetiky, slovní zásoby a pravopisu. Součástí moderní metody výuky jazyků je práce s učebnicemi a texty a výuka reálií cílové země. 1. Úvod do didaktické problematiky, terminologie, metody 2. Cíle a fáze učení cizího jazyka 3. Plánování a evaluace 4. Interakce a sociální formy 5. Média ve výuce cizího jazyka 6. Pozorování a analýza vyučování 7. Testování 8. Techniky a strategie výuky cizího jazyka 9. Metody výuky cizího jazyka I 10. Metody výuky cizího jazyka II 11. Chyby a analýza chyb 12. Analýza učebnice cizího jazyka Požadavky na studenta: Návod na individuální studium poskytne distanční opora k tomuto předmětu, obsahující konkrétní úkoly pro samostatnou práci včetně kontrolních otázek a odkazy na doporučenou studijní literaturu. Studenti vypracují písemnou přípravu k výuce německého jazyka z vybrané moderní učebnice podle zásad současné didaktiky cizích jazyků. Ústní zkouška ověřuje znalost teorie podle zadání katalogu otázek. Literatura: Bausch, K-R. / Christ, H. / Krumm, H-J.: Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen/Basel: Francke Verlag, 1989. Glaboniat, M. / Müller, M. / Schmitz, H. / Rusch, P. / Wertenschlag, L.: Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: lernen, lehren, beurteilen. Berlin/München: Langenscheidt, 1996. Heyd, G.: Deutsch lernen. Frankfurt am Main: Diesterweg, 1991. Janíková, V. / Michels-McGovern, M.: Aspekte des Hochschulfachs Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache im Überblick. Brno: Masarykova univerzita, 2000. Jung, L.: 99 Stichwörter zum Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Hueber. Ismaning 2001. Kilian,V.: Deutsch als Zweitsprache in der Erwachsenenbildung. Berlin/ München: Langenscheidt, 1995. Neuner, G. / Hunfeld, H.: Methoden des fremdprachlichen Unterrichts. Berlin/München: Langenscheidt, 1993. Neuner, G.: Übungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht. Berlin/München: Langenscheidt, 1994. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. Zajícová, P.: Didaktik der Fremdsprache Deutsch: Einführung in die Fachdidaktik des Deutschen als Fremdsprache. Ostrava: Ostravská univerzita, 2002.
Language of instruction
German
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2008, Winter 2009, Winter 2010, Winter 2011, Winter 2012, Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022.
  • Enrolment Statistics (Winter 2007, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2007/UCJNDIN1