UFMA7 Základy scénaristiky, dramaturgie a režie 1

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2010
Rozsah
1/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Petr Jančárek (přednášející)
doc. PhDr. Jiří Urbanec, CSc. (přednášející)
Ing. Petr Jančárek (cvičící)
doc. PhDr. Jiří Urbanec, CSc. (cvičící)
Garance
Ing. Petr Jančárek
Centrum interdisciplinárních studií – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem v zimním semestru je posluchače uvést do základů dramaturgie a problematiky přípravy a výběru scénáře budoucího AV díla. Budou probrány základní metodické postupy a nástroje analýzy vznikajícího i "hotového" scénáře. Tvorba tzv. zpětného scénáře filmových děl renomovaných tvůrců. Rozbory samostatných prací studentů. Obsah (Sylabus) 1. Film a jeho scénář. 2. Filmový jazyk. 3. Originalita filmu (AV díla). 4. Zpětný scénář hraného nebo dokumentárního filmu. 5. Proměny scénáře v průběhu realizace AV díla. 6. Vliv jednotlivých profesí na výsledné AV dílo. 7. Definitivní podoba AV díla ve střižně. 8. Historický vývoj oboru, režijní pojetí. 9. Filmové myšlení, autorské pojetí, ukázky z filmů. 10. Herci a neherci v AV díle, problematika obsazování rolí. 11. Základní výrazové prostředky AV díla a jejich vliv na filmové sdělení. 12. Filmová řeč, statický a dynamický záběr, velikost záběru, světlo a tma, ukázky z filmů. 13. Spolupráce režiséra se scénáristou, kameramanem, střihačem a zvukařem. 14. Ukázka režie předvedené scény ? rozzáběrování scény pro nejvhodnější způsob snímání, volba úhlů snímání.
Osnova
  • 1. Film a jeho scénář.
    2. Filmový jazyk.
    3. Originalita filmu (AV díla).
    4. Zpětný scénář hraného nebo dokumentárního filmu.
    5. Proměny scénáře v průběhu realizace AV díla.
    6. Vliv jednotlivých profesí na výsledné AV dílo.
    7. Definitivní podoba AV díla ve střižně.
    8. Historický vývoj oboru, režijní pojetí.
    9. Filmové myšlení, autorské pojetí, ukázky z filmů.
    10. Herci a neherci v AV díle, problematika obsazování rolí.
    11. Základní výrazové prostředky AV díla a jejich vliv na filmové sdělení.
    12. Filmová řeč, statický a dynamický záběr, velikost záběru, světlo a tma, ukázky z filmů.
    13. Spolupráce režiséra se scénáristou, kameramanem, střihačem a zvukařem.
    14. Ukázka režie předvedené scény - rozzáběrování scény pro nejvhodnější způsob snímání, volba úhlů snímání.
Literatura
    doporučená literatura
  • Deleuze, G.:. Film 1. Obraz-pohyb. Praha 2000. info
  • Plazevski Jiří. Filmová řeč. info
  • Hanák, Dušan. 3 scénáře: /322, Obrazy starého světa, Růžové sny. Lika Klub, 2005. info
  • Koťátková, Soňa. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Karolinum, 1999. info
  • DRVOTA, M. Základní složky filmu. Praha, 1994. info
  • BAZIN, A.:. Co je to film? Praha: ČFÚ, 1979. info
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2009, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017.