FPF:UCJNP043 Course book evaluation 1 - Course Information
UCJNP043 Course book evaluation 1
Faculty of Philosophy and Science in OpavaWinter 2012
- Extent and Intensity
- 0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- German for Teachers (programme FPF, B7310 Filo)
- Course objectives (in Czech)
- Studenti se v rámci předmětu seznámí s historickým vývojem učebnic cizích jazyků. Budou uvedeni do problematiky metod hodnocení a výběru učebnice vhodné pro danou cílovou skupinu. Dostane se jim výkladu o analýze současné učebnice cizího jazyka, také se seznámí s různými katalogy kritérií pro kritické hodnocení učebnic i jejich částí. Dále budou studenti hodnotit jednotlivé komponenty učebnic a učebnicových souborů a seznámí se rovněž s internetovou podporou učebnic. Posluchači se zaměří na vhodnost a obtížnost textů, nahrávek, obrazových a grafických prvků a na soubory cvičení. Součástí semináře je praktické ověření hodnocení učebnice v mikrovýstupech, při nichž se získá zpětná vazba pro následné hodnocení.
- Syllabus (in Czech)
1. Lerbuch und Lehrwerk
2. Externe und interne Bedingungen
3. Lehrwerkritik
4. Kriterienraster
5. Gesamtkonzeption
6. Zielgruppen
7. Lernziele
8. Methodische Konzeption
9. Medienkonzeption - Bücher
10. Auditive und visuelle Medien
11. Elektronische Medien
12. Gestaltung
- Literature
- recommended literature
- Häusermann, U. / Piepho, H.-E. Aufgabenhandbuch Deutsch als Fremdsprache. Stuttgart: iudicium Verlag, 1996. info
- Bimmel, P./ Kast, B./Neuner,G. Deutschunterricht planen. Berlin, München: Langenscheidt, 1998. info
- Henrici, G. / Riemer, C. Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen. Hohengehren: Schneider Verlag, 1994. info
- Hrehovčík, T. Evaluation of foreign language textbooks. Theoretical and methodological considerations. 1. ang. vydání. Prešov: Prešovská univerzita, 2002. info
- Kleppin, K.:. Fehler und Fehlerkorrektur. Berlin, München: Langenscheidt, 1997. info
- Bausch, K.-R. / Krumm, H.-J. Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen, Basel: Francke Verlag, 1995. info
- Průcha, J. Moderní pedagogika. Věda o edukačních procesech. Praha: Portál, 1996. info
- Bolton, S. Probleme der Leistungsmessung. Berlin, München: Langenscheidt, 1995. info
- Bollton, S. / Albers, H.-G. Testen und Prüfen. Berlin, München: Langenscheidt, 1992. info
- Průcha, J. Učebnice. Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998. info
- Kast,B./Neuner, G. Zur Analyse, Begutachtung und Entwicklung von Lehrwerken für den fremdsprachlichen Deutschunterricht. Berlin, München: Langenscheidt, 1994. info
- Language of instruction
- German
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Seminář 5 HOD/SEM.
- Enrolment Statistics (Winter 2012, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2012/UCJNP043