UCJNP043 Analýza cizojazyčné učebnice 1

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2012
Rozsah
Seminář 5 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se v rámci předmětu seznámí s historickým vývojem učebnic cizích jazyků. Budou uvedeni do problematiky metod hodnocení a výběru učebnice vhodné pro danou cílovou skupinu. Dostane se jim výkladu o analýze současné učebnice cizího jazyka, také se seznámí s různými katalogy kritérií pro kritické hodnocení učebnic i jejich částí. Dále budou studenti hodnotit jednotlivé komponenty učebnic a učebnicových souborů a seznámí se rovněž s internetovou podporou učebnic. Posluchači se zaměří na vhodnost a obtížnost textů, nahrávek, obrazových a grafických prvků a na soubory cvičení. Součástí semináře je praktické ověření hodnocení učebnice v mikrovýstupech, při nichž se získá zpětná vazba pro následné hodnocení.
Osnova

1. Lerbuch und Lehrwerk
2. Externe und interne Bedingungen
3. Lehrwerkritik
4. Kriterienraster
5. Gesamtkonzeption
6. Zielgruppen
7. Lernziele
8. Methodische Konzeption
9. Medienkonzeption - Bücher
10. Auditive und visuelle Medien
11. Elektronische Medien
12. Gestaltung
Literatura
    doporučená literatura
  • Häusermann, U. / Piepho, H.-E. Aufgabenhandbuch Deutsch als Fremdsprache. Stuttgart: iudicium Verlag, 1996. info
  • Bimmel, P./ Kast, B./Neuner,G. Deutschunterricht planen. Berlin, München: Langenscheidt, 1998. info
  • Henrici, G. / Riemer, C. Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen. Hohengehren: Schneider Verlag, 1994. info
  • Hrehovčík, T. Evaluation of foreign language textbooks. Theoretical and methodological considerations. 1. ang. vydání. Prešov: Prešovská univerzita, 2002. info
  • Kleppin, K.:. Fehler und Fehlerkorrektur. Berlin, München: Langenscheidt, 1997. info
  • Bausch, K.-R. / Krumm, H.-J. Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen, Basel: Francke Verlag, 1995. info
  • Průcha, J. Moderní pedagogika. Věda o edukačních procesech. Praha: Portál, 1996. info
  • Bolton, S. Probleme der Leistungsmessung. Berlin, München: Langenscheidt, 1995. info
  • Bollton, S. / Albers, H.-G. Testen und Prüfen. Berlin, München: Langenscheidt, 1992. info
  • Průcha, J. Učebnice. Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998. info
  • Kast,B./Neuner, G. Zur Analyse, Begutachtung und Entwicklung von Lehrwerken für den fremdsprachlichen Deutschunterricht. Berlin, München: Langenscheidt, 1994. info
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Individuální práce bude zpracována formou portfolia, kde budou studenti zaznamenávat jednak své komentáře a dotazy a také zpracované úkoly týkající analýzy cizojazyčné učebnice. Při ústní zkoušce zodpoví proband zadanou otázku z nastudovaných okruhů.
Evaluace vybrané učebnice německého jazyka
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.