FPF:UBKKT035 Pedagogical and psychological - Course Information
UBKKT035 Pedagogical and psychological aspects of being a librarian
Faculty of Philosophy and Science in OpavaWinter 2014
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Guaranteed by
- PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D.
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Prerequisites (in Czech)
- Předpokladem pro dobrou orientaci v předmětu jsou uspořádané poznatky z pedagogicky a psychologicky laděných disciplín z předcházejícího studia.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Library science with the focus on public libraries of the community type (programme FPF, N7201 InSK)
- Course objectives
- The aim of the course is to familiarize students with the pedagogical and psychological aspects of librarian profession.
- Syllabus
- Pedagogy and education
Librarian as a free time pedadogue.
Psychology
Cognitive functions
Memory
Emotions
Motivation
Librarian as a social psychologist.
Human communication and its application to library studies.
- Pedagogy and education
- Literature
- required literature
- HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. info
- NĚMEC, J. a kol. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7315-012-3. info
- ČECHOVÁ, V. Psychologie a pedagogika. Praha : Informatorium,, 2000. info
- VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2. info
- PÁVKOVÁ, J.a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-569-5. info
- recommended literature
- KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2006. info
- KTD - Česká terminologická databáze knihovnictví a informační vědy (TDKIV) [databáze online]. Praha: Národní knihovna,, 2002. URL info
- KOUDELKA, F. Analýza vzdělávacích potřeb. Andragogé, 2000. info
- Průvodce znalostmi a dovednostmi evropských odborných pracovníků v oboru knihovnických a informačních služeb : eurosměrnice KIS. Praha : Svaz knihovníků a informačních pracovník, 1999. info
- not specified
- BRADBURY, A. Jak úspěšně prezentovat a přesvědčit. Praha : Computer Press, 2001. info
- TYSON, S.; JACKSON, T. Organizační chování. Praha : Grada, 1997. info
- ŠULĚŘ, O. Manažerské techniky. Praha : Rubico,, 1995. info
- PLAMÍNEK, J. Řešení konfliktů a umění rozhodovat. Praha: Argo, 1994. ISBN 80-85794-14-4. info
- Teaching methods
- Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion - Assessment methods
- Grade
Test
The analysis of student 's performance - Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Teacher's information
- Active participation in the seminar (two absences are permitted), presentation of an essay, final exam.
Activity Difficulty [h] Domácí příprava na výuku 30 Příprava na zkoušku 45 Semestrální práce 50 Účast na výuce 26 Summary 151
- Enrolment Statistics (Winter 2014, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2014/UBKKT035