UBKKT035 Pedagogical and Psychological Aspects of Librarians

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2009
Extent and Intensity
2/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Guaranteed by
PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D.
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem pro dobrou orientaci v předmětu jsou uspořádané poznatky z pedagogicky a psychologicky laděných disciplín z předcházejícího studia.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je představit studentům problematiku pedagogiky a psychologie a aplikovat je na profesi knihovníka. Současně je cílem předložit syntézu základních metodických postupů s nejnovějšími otázkami psychologických základů vzdělávání a výchovy.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Vznik, vývoj a předmět pedagogiky.
    2. Základy výchovy ve volném čase. Volný čas a životní styl. Charta výchovy pro volný čas. Výchova mimo vyučování, vymezení pojmu, funkce, požadavky na realizaci.
    3. Knihovník jako pedagog volného času.
    4. Psychologie - pojmosloví, stručný přehled vývoje psychologického myšlení.
    5. Poznávací procesy související s orientací v prostředí.
    6. Paměť jako základ duševního života. Psychologie myšlení a tvořivosti.
    7. Duševní výkonnost člověka - schopnosti, dovednosti, inteligence.
    8. Citový život člověka. Biologický základ citů a jejich sociální formování. Typy citové aktivity člověka - temperament.
    9. Motivační zaměřenost chování.
    10. Knihovník jako sociální psycholog.
    11. Úvod do mezilidské komunikace. Neverbální komunikace. Verbální komunikace. Aktivní naslouchání.
    12. Asertivita a produktivní přístupy u svízelných typů.
    13. Knihovník jako úspěšný komunikant.
Literature
    required literature
  • HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. info
  • NĚMEC, J. a kol. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7315-012-3. info
  • ČECHOVÁ, V. Psychologie a pedagogika. Praha : Informatorium,, 2000. info
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2. info
  • PÁVKOVÁ, J.a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-569-5. info
    recommended literature
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2006. info
  • KTD - Česká terminologická databáze knihovnictví a informační vědy (TDKIV) [databáze online]. Praha: Národní knihovna,, 2002. URL info
  • KOUDELKA, F. Analýza vzdělávacích potřeb. Andragogé, 2000. info
  • Průvodce znalostmi a dovednostmi evropských odborných pracovníků v oboru knihovnických a informačních služeb : eurosměrnice KIS. Praha : Svaz knihovníků a informačních pracovník, 1999. info
    not specified
  • BRADBURY, A. Jak úspěšně prezentovat a přesvědčit. Praha : Computer Press, 2001. info
  • TYSON, S.; JACKSON, T. Organizační chování. Praha : Grada, 1997. info
  • ŠULĚŘ, O. Manažerské techniky. Praha : Rubico,, 1995. info
  • PLAMÍNEK, J. Řešení konfliktů a umění rozhodovat. Praha: Argo, 1994. ISBN 80-85794-14-4. info
Teaching methods
Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion
Assessment methods
Test
The analysis of student 's performance
Language of instruction
English
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2008, Winter 2010, Winter 2011, Winter 2012, Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2009, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2009/UBKKT035