FPF:UBKKT035 Pedagogical and Psychological - Course Information
UBKKT035 Pedagogical and Psychological Aspects of Librarians
Faculty of Philosophy and Science in OpavaWinter 2009
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Guaranteed by
- PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D.
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Prerequisites (in Czech)
- Předpokladem pro dobrou orientaci v předmětu jsou uspořádané poznatky z pedagogicky a psychologicky laděných disciplín z předcházejícího studia.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Library science with the focus on public libraries of the community type (programme FPF, N7201 InSK)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je představit studentům problematiku pedagogiky a psychologie a aplikovat je na profesi knihovníka. Současně je cílem předložit syntézu základních metodických postupů s nejnovějšími otázkami psychologických základů vzdělávání a výchovy.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Vznik, vývoj a předmět pedagogiky.
2. Základy výchovy ve volném čase. Volný čas a životní styl. Charta výchovy pro volný čas. Výchova mimo vyučování, vymezení pojmu, funkce, požadavky na realizaci.
3. Knihovník jako pedagog volného času.
4. Psychologie - pojmosloví, stručný přehled vývoje psychologického myšlení.
5. Poznávací procesy související s orientací v prostředí.
6. Paměť jako základ duševního života. Psychologie myšlení a tvořivosti.
7. Duševní výkonnost člověka - schopnosti, dovednosti, inteligence.
8. Citový život člověka. Biologický základ citů a jejich sociální formování. Typy citové aktivity člověka - temperament.
9. Motivační zaměřenost chování.
10. Knihovník jako sociální psycholog.
11. Úvod do mezilidské komunikace. Neverbální komunikace. Verbální komunikace. Aktivní naslouchání.
12. Asertivita a produktivní přístupy u svízelných typů.
13. Knihovník jako úspěšný komunikant.
- 1. Vznik, vývoj a předmět pedagogiky.
- Literature
- required literature
- HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. info
- NĚMEC, J. a kol. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7315-012-3. info
- ČECHOVÁ, V. Psychologie a pedagogika. Praha : Informatorium,, 2000. info
- VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2. info
- PÁVKOVÁ, J.a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-569-5. info
- recommended literature
- KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2006. info
- KTD - Česká terminologická databáze knihovnictví a informační vědy (TDKIV) [databáze online]. Praha: Národní knihovna,, 2002. URL info
- KOUDELKA, F. Analýza vzdělávacích potřeb. Andragogé, 2000. info
- Průvodce znalostmi a dovednostmi evropských odborných pracovníků v oboru knihovnických a informačních služeb : eurosměrnice KIS. Praha : Svaz knihovníků a informačních pracovník, 1999. info
- not specified
- BRADBURY, A. Jak úspěšně prezentovat a přesvědčit. Praha : Computer Press, 2001. info
- TYSON, S.; JACKSON, T. Organizační chování. Praha : Grada, 1997. info
- ŠULĚŘ, O. Manažerské techniky. Praha : Rubico,, 1995. info
- PLAMÍNEK, J. Řešení konfliktů a umění rozhodovat. Praha: Argo, 1994. ISBN 80-85794-14-4. info
- Teaching methods
- Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion - Assessment methods
- Test
The analysis of student 's performance - Language of instruction
- English
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Winter 2009, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2009/UBKKT035