FPF:UCJAP032 Introduction to theory of educ - Course Information
UCJAP032 Introduction to theory of education
Faculty of Philosophy and Science in OpavaWinter 2015
- Extent and Intensity
- 0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- English for Teachers (programme FPF, B7310 Filo)
- Course objectives
- The course deals with a codified pedagogical discipline of theory of education. I tis focused on the introduction to the theory of education and its basic elements. Emphasis is put on the practical usage of topics in school practice.
- Syllabus
- 1. Theory of education - definition, terminology
2. Elements of education
3. Mental and activity education - methods, forms, means, application
4. Moral education - methods, forms, means, application
5. Global education - methods, forms, means, application
6. School education - methods, forms, means, application
7. Multicultural education - methods, forms, means, application
8. Medial education - methods, forms, means, application
9. Health education - methods, forms, means, application
10. Education and manipulation
- 1. Theory of education - definition, terminology
- Literature
- required literature
- STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno, 2004. ISBN 80-86633-21-7. info
- STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy II.. Brno, 2005. ISBN 80-210-3687-7. info
- PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2. info
- JANIŠ, K. Teorie výchovy - vybraná témata. Elektronická studijní opora (e-portál FVP Slezské univerzity v Opavě). Opava: Slezská univerzita, 2011. URL info
- KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3. info
- MALACH, J. Teorie a metodika výchovy. Praha: UJAK, 2007. ISBN 978-80-86723-29-7. info
- recommended literature
- ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9. info
- JANIŠ, K.; TÄUBNER, V. Didaktika sexuální výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999. ISBN 80-7041-902-4. info
- Fair Play Education in Schools: A Shared responsibility. Praha: Olympia, 2011. ISBN 978-80-7376-296-4. info
- MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Zásobník her a improvizací. Praha:ARTAMA, 1992.. Praha: IPOS, 1998. ISBN 80-7068-103-9. info
- MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X. info
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4. info
- PRŮCHA, J. Multikulturní výchova : Teorie - praxe - výzkum.. Praha, 2001. ISBN 80-85866-72-2. info
- JANIŠ, K. Partnerství, manželství, rodičovství a středoškolská mládež. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-246-1. info
- VACEK, P. Psychologie morálky a výchova charakteru žáků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. ISBN 978-80-7435-108-2. info
- WEISS, P. Sexuální deviace. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-634-9. info
- JANIŠ, K. Sexuální výchova - příspěvek k teorii a praxi. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. info
- KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve škole. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1. info
- MALACH, J. Teorie a metodika výchovy. Ostrava: OU, 2004. ISBN 80-7042-374-9. info
- ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-528-9. info
- ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-528-9. info
- BROKLOVÁ, Z. aj. Média tvořivě. Kladno, 2008. ISBN 978-80-904071-1-4. info
- BRANDER, P. aj. Kompas : Manuál pro výchovu mládeže k lidským právům. Praha, 2006. ISBN 80-7203-827-3. info
- STŘELEC, S. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998. info
- PIKE, G., SELBY, D. Globální výchova. Praha, 1994. ISBN 80-85623-98-6. info
- Teaching methods
- Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion - Assessment methods
- Grade
Test
Credit - Language of instruction
- English
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Seminář 12 HOD/SEM. - Teacher's information
- Test (syllabus topics, methodological sheets).
- Enrolment Statistics (Winter 2015, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2015/UCJAP032