UCJAP032 Introduction to theory of education

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2012
Extent and Intensity
0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc. (seminar tutor)
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
PŘEDNÁŠKA Cílem přednášky je seznámit studenty s kodifikovanou pedagogickou disciplínou teorie výchovy. Přednášky jsou zaměřeny na představení teoretického vymezení teorie výchovy a základních složek výchovy. Důraz je kladen na praktické využití přednášených témat ve školní praxi 1. Teorie výchovy - teoretické vymezení, terminologie. 2. Složky výchovy. 3. Rozumová a pracovní výchova - metody, formy, prostředky, aplikace ve školních podmínkách. 4. Mravní výchova - metody, formy, prostředky, aplikace ve školních podmínkách. 5. Globální výchova - metody, formy, prostředky, aplikace ve školních podmínkách. 6. Školní výchova - metody, formy, prostředky, aplikace ve školních podmínkách. 7. Multikulturní výchova - metody, formy, prostředky, aplikace ve školních podmínkách. 8. Mediální výchova - metody, formy, prostředky, aplikace ve školních podmínkách. 9. Výchova ke zdraví - metody, formy, prostředky, aplikace ve školních podmínkách. 10. Výchova a manipulace. SEMINÁŘ Semináře jsou zaměřeny na praktické využití získaných poznatků z přednášky. Jednotlivá témata vyplývají z jednotlivých obsahů složek výchovy. Studenti získají i praktické dovednosti při tvorbě metodických listů, které mohou aplikovat při realizaci výchovně vzdělávacích aktivit s dětmi a mládeží. 1. Zásady při tvorbě metodických listů. 2. Aktivizační metody při realizaci jednotlivých složek výchovy. 3. Podpora a utváření zdravého životního stylu v kontextu školy. 4. Diskuze s morálním obsahem v rámci realizace etické výchovy. 5. Výchova k fair play jako součást tělesné výchovy s přesahem do ostatních školních předmětů. 6. Tvorba metodických listů na vybrané téma z oblasti teorie výchovy - globální výchova. 7. Tvorba metodických listů na vybrané téma z oblasti teorie výchovy - multikulturní výchova. 8. Tvorba metodických listů na vybrané téma z oblasti teorie výchovy - lidská a dětská práva. 9. Tvorba metodických listů na vybrané téma z oblasti teorie výchovy - mediální výchova. 10. problémy vyplývající z praktické realizace jednotlivých složek výchovy ve školních podmínkách.
Syllabus (in Czech)
  • PŘEDNÁŠKA
    1. Teorie výchovy - teoretické vymezení, terminologie.
    2. Složky výchovy.
    3. Rozumová a pracovní výchova - metody, formy, prostředky, aplikace ve školních podmínkách.
    4. Mravní výchova - metody, formy, prostředky, aplikace ve školních podmínkách.
    5. Globální výchova - metody, formy, prostředky, aplikace ve školních podmínkách.
    6. Školní výchova - metody, formy, prostředky, aplikace ve školních podmínkách.
    7. Multikulturní výchova - metody, formy, prostředky, aplikace ve školních podmínkách.
    8. Mediální výchova - metody, formy, prostředky, aplikace ve školních podmínkách.
    9. Výchova ke zdraví - metody, formy, prostředky, aplikace ve školních podmínkách.
    10. Výchova a manipulace.
    SEMINÁŘ
    1. Zásady při tvorbě metodických listů.
    2. Aktivizační metody při realizaci jednotlivých složek výchovy.
    3. Podpora a utváření zdravého životního stylu v kontextu školy.
    4. Diskuze s morálním obsahem v rámci realizace etické výchovy.
    5. Výchova k fair play jako součást tělesné výchovy s přesahem do ostatních školních předmětů.
    6. Tvorba metodických listů na vybrané téma z oblasti teorie výchovy - globální výchova.
    7. Tvorba metodických listů na vybrané téma z oblasti teorie výchovy - multikulturní výchova.
    8. Tvorba metodických listů na vybrané téma z oblasti teorie výchovy - lidská a dětská práva.
    9. Tvorba metodických listů na vybrané téma z oblasti teorie výchovy - mediální výchova.
    10. problémy vyplývající z praktické realizace jednotlivých složek výchovy ve školních podmínkách.
Literature
    recommended literature
  • ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9. info
  • JANIŠ, K.; TÄUBNER, V. Didaktika sexuální výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999. ISBN 80-7041-902-4. info
  • Fair Play Education in Schools: A Shared responsibility. Praha: Olympia, 2011. ISBN 978-80-7376-296-4. info
  • MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Zásobník her a improvizací. Praha:ARTAMA, 1992.. Praha: IPOS, 1998. ISBN 80-7068-103-9. info
  • MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X. info
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4. info
  • PRŮCHA, J. Multikulturní výchova : příručka (nejen) pro učitele. Praha, 2006. ISBN 80-7254-866-2. info
  • PRŮCHA, J. Multikulturní výchova : Teorie - praxe - výzkum.. Praha, 2001. ISBN 80-85866-72-2. info
  • JANIŠ, K. Partnerství, manželství, rodičovství a středoškolská mládež. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-246-1. info
  • VACEK, P. Psychologie morálky a výchova charakteru žáků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. ISBN 978-80-7435-108-2. info
  • WEISS, P. Sexuální deviace. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-634-9. info
  • JANIŠ, K. Sexuální výchova - příspěvek k teorii a praxi. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. info
  • KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve škole. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1. info
  • STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno, 2004. ISBN 80-86633-21-7. info
  • STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy II.. Brno, 2005. ISBN 80-210-3687-7. info
  • MALACH, J. Teorie a metodika výchovy. Ostrava: OU, 2004. ISBN 80-7042-374-9. info
  • ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-528-9. info
  • ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-528-9. info
  • BROKLOVÁ, Z. aj. Média tvořivě. Kladno, 2008. ISBN 978-80-904071-1-4. info
  • BRANDER, P. aj. Kompas : Manuál pro výchovu mládeže k lidským právům. Praha, 2006. ISBN 80-7203-827-3. info
  • STŘELEC, S. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998. info
  • PIKE, G., SELBY, D. Globální výchova. Praha, 1994. ISBN 80-85623-98-6. info
Language of instruction
English
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Seminář 12 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2012, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2012/UCJAP032