FPF:UBKKK036 Projektování automatizace knih - Informace o předmětu
UBKKK036 Projektování automatizace knihoven
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2019
- Rozsah
- 6/0/0. Přednáška 6 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- PhDr. Libuše Foberová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Předpoklady
- TYP_STUDIA(B)
Požadavky na studenta v průběhu semestru a kritéria pro hodnocení: výuka předpokládá průběžnou přípravu studenta. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Knihovnictví (program FPF, B7201 InSK)
- Cíle předmětu
- Předmět má za cíl seznámit posluchače s děním ohledně projektování - projektová dokumentace, subjekty účastnící se procesu projektování, proces plánování projektu, projektový úkol, projekt, tvorba koncepcí a strategií,atd. Část přednášek je věnována grantům a vůbec financování různých projektů. Dále stavu automatizace v knihovnách v ČR a ve světě. Obsahové náplni profese systémových knihovníků a jejich roli v procesu projektování automatizace knihoven. Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Erasmus-Sokrates distančně - nutná domluva s vyučujícím ÚBK.
- Osnova
- Osnova přednášek
1. Úvod do problematiky a definice základních pojmů.
2. Projektová činnost, smysl projektování jako tvůrčí činnosti zaměřené na výstavbu nových provozů a objektů nebo na jejich rekonstrukci.
2.1 Plán, projekt a jejich vztah k procesu tvorby, rozvoje a provozu systému. Pojem koncepce jako východiska plánování a projektování. Tvorba koncepce na základě analýzy vývojových trendů, aktuálního stavu provozování systému, zjištěných uživatelských požadavků a předpokladu reálných podmínek pro uplatnění koncepce.
2.2 Plán jako výraz termínovaného postupu naplňování koncepce. Strategické a krátkodobé plánování v knihovnictví. Věcná a finanční část plánu. Vztah plánu a projektu.
2.3 Podstata projektování jako tvorba nástrojů výstavby systému od koncepce po uživatelskou dokumentaci.
2.4 Cíle projektových činností: inovace stávajících provozů, racionalizace nevyhovujících postupů, vybudování nových zpracovatelských linek a služeb. Hlavní kritéria kvality projektu: ekonomické (z hlediska provozu), funkční (z hlediska uspokojování uživatelských potřeb), technické a technologické (z hlediska uplatnění dostupných prostředků).
2.5 Přístupy k projektování: implementační, konstrukční a plánovací. Obecné metody.
3. Postup projektování.
3.1 Stádia projektování a projektové stupně.
3.2 Záměr projektu. Definování subjektů.
3.3 Náležitosti související s projektováním.
3.4 Formulace předpokládaných přínosů realizace projektu. Výběr hledisek pro hodnocení přínosů.
4. Metodika projektování.
4.1 Stádium předprojektové přípravy. Pracovní hypotéza. Možnosti alternativních řešení.
4.2 Vytvoření projektového úkolu jako závěrečného výsledku prací v rámci předprojektového stádia.
4.3 Vytvoření prováděcího projektu.
5. Projektový úkol.
5.1 Úvodní zpráva.
5.2 Průzkum a analýza výchozího stavu provozu systému.
5.3 Požadavky na cílové chování systému.
5.4 Rámcový návrh systému.
5.5 Zabezpečení provozu systému.
5.6 Požadavky na analytické, projekční a programátorské kapacity pro zpracování a ověření projektu AKIS.
5.7 Ekonomika provozu systému a jeho efektivnost (odhad přímého i nepřímého přínosu, odhad návratnosti vynaložených nákladů).
6. Prováděcí projekt (PP).
6.1. Obsah PP.
6.2 Složení souboru projektové dokumentace PP.
7. Ověřovací stadium a uvedení systému do rutinního provozu.
- Osnova přednášek
- Literatura
- Výukové metody
- Přednášení
Přednáška s diskusí
Demonstrace dovedností
Samostudium studentů - Metody hodnocení
- Známkou
Písemná zkouška - Informace učitele
- Kritéria pro zvládnutí zkoušky
Zkouška je formou písemného testu, student vypracuje tři zadané otázky, popíše z jaké literatury čerpal, uvede příklady z praxe apod. Za každou správně zodpovězenou otázku získá max. 5 bodů (max. 15 bodů A, 14 bodů B, 13 bodů C, 12 bodů D, 11-10 bodů E, 9 a méně bodů F/neprospěl). Písemný test je v rozsahu obsahového zaměření přednášek, s důrazem na základní orientaci v problematice. Aktualizace 12/13!
Aktivity Náročnost [h] Domácí příprava na výuku 10 Přednáška 10 Příprava na zkoušku 10 Účast na výuce 6 Zkouška 2 Celkem 38 - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2019/UBKKK036