UCJNUK03 Tendence v současném jazyce

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2019
Rozsah
0/11/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Gabriela Rykalová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Gabriela Rykalová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
TYP_STUDIA(N)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V prezenčních hodinách se posluchači seznamují s charakteristickými rysy vývojových tendencí v současném německém jazyce z hlediska gramatické stavby, slovotvorby, slovní zásoby, skladby, k nimž patří kupř. problematika genitivu v oblasti deklinace, porušování větného rámce v oblasti syntaxe, produktivita a aktivita slovotvorných modelů v oblasti tvoření slov a zejména vliv ostatních jazyků na vývoj lexika.
Osnova
  • 1. Sprachwandel - Charakteristik, Gründe
    2. Grammatikalisierung
    3. Merkmale sprachlicher Ökonomie
    4. Tendenzen im Bereich Phonetik
    5. Tendenzen im Bereich Morphologie
    6. Tendenzen im Bereich Lexik
    7. Anglizismen im Deutschen
    8. Jugendsprache
    9. Tendenzen im Bereich Syntax
    10. Textdenzen in der Textsortenentwicklung
    11. Die Sprache der Zukunft?
    Těžištěm seminářů je analýza autentického textového materiálu tvořícího průřez současným jazykem.
    Literatura:
    Borchert, N.: Pragmalinguistische Tendenzen in der Jugendsprache. GRIN Verlag, 2013.
    Braun, P.: Tendenzen in der deutschen Gegenwartssprache. Stuttgart/Berlin: Braun, 1987.
    Eichhoff-Cyrus, K. M. / Hober, R. (Hrsg.): Die deutsche Sprache zur Jahrtausendwende - Sprachkultur oder Sprachverfall? Mannheim: Duden, 2000.
    Glück, H. / Sauer, W.-W.: Gegenwartsdeutsch. Stuttgart, Weimar: Metzler 1997.
    Masařík, Z. / Kratochvílová, I.: Die Entwicklungstendenzen in der deutschen Sprache des 20. Jhs., Opava: Slezská univerzita v Opavě, 1998.
    Moraldo, S. M.: Deutsch aktuell 2. Einführung in die Tendenzen der deutschen Gegenwartssprache. Carocci 2011.
    Roelcke, T.: Typologische Variation im Deutschen: Grundlagen - Modelle - Tendenzen (Grundlagen der Germanistik). ESV, 2011
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Návod na individuální studium poskytnou jednak úvodní konzultace, dále pak distanční opora k tomuto předmětu, obsahující konkrétní úkoly pro samostatnou práci včetně kontrolních otázek a v neposlední řadě odkazy na doporučenou studijní literaturu.
Praktické zvládnutí látky probírané na přednáškách doloží studenti na základě písemného vypracování vybraných úloh v distanční opoře, označených zkratkou SA.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2018, léto 2019, léto 2020, zima 2020, léto 2021, zima 2021, léto 2022, zima 2022, léto 2023.