FPF:UCJNUK21 Planning in teaching - Course Information
UCJNUK21 Planning in teaching
Faculty of Philosophy and Science in OpavaWinter 2019
- Extent and Intensity
- 0/8/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Prerequisites (in Czech)
- TYP_STUDIA(N)
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Secondary School Teacher Training in German (programme FPF, N7504 UcSS)
- Course objectives (in Czech)
- Tvorba učebních plánů a projektování výuky je nedílnou součástí současné učitelské praxe. Studenti se v rámci předmětu seznámí s přípravou, tvorbou a vyhodnocováním plánů. Poznají možnosti v tvorbě plánů, kurikula různých typů školských systémů, a to především zemí cílového jazyka. Naučí se pracovat s rámcovými vzdělávacími programy a zásadami tvorby školního vzdělávacího programu. Důležitým problémem je také otázka hodnocení školy, mimoškolního učení a sebevzdělávání po ukončení školní docházky. Posluchači se také naučí vypracovávat různé druhy plánů a příprav na vyučovací jednotku, realizovat je a také hodnotit. Sylabus: 1. Kurikulum, rámcové a školní vzdělávací programy 2. Společný evropský referenční rámec pro jazyky 3. Vzdělávací program a jeho tvorba 4. Analýza vzdělávacích potřeb 5. Výukový cíl a jeho formulace 6. Klíčové kompetence, jazyková kompetence 7. Průřezová témata a jazyková kompetence 8. Hodnocení dosažených cílů 9. Modely plánování výuky 10. Didakticko-metodické zásady 11. Standardy cizího jazyka 12. Plánování výukové jednotky Literatura: Ball, S. etc.: Deutsch lehren lernen: Wie lernt man Fremdsprache Deutsch? Berlin: Klett/Langenscheidt, 2013. Ende, K. etc.: Deutsch lehren lernen: Curriculare Vorgaben und Unterrichtsplanung. Berlin: Klett/Langenscheidt, 2013. Fremdsprachendidaktik. Seelze-Velber: Kallmeyer, 2010. S. 49-54. Glaboniat, M. etc.: Profile Deutsch. Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen. Berlin: Langenscheidt, 1998. Leupold, E.: Bildungsstandards. In: Hallet, Wolfgang / Königs, Frank G. (Hrsg.): Handbuch Piepho, E.: Lerneraktivierung im Fremdsprachenunterricht. Braunschweig: Schroedel/Diesterweg/Klinghardt, 2003. Quetz, J.: Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen. In: Hallet, W. / Königs F. G. (Hg.): Handbuch Fremdsprachendidaktik. Seelze-Velber: Kallmeyer, 2010. S. 45-49. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. Ziebell, B. / Schmidjeli, A.: Unterrichtsbeobachtung und kollegiale Beratung. Fernstudieneinheit 32. München: Langenscheidt Verlag, 2012.
- Syllabus
- 1. The curriculum framework and school educational programs
2. The Common European program for Languages
3. Educational program and its creation
4. Training needs analysis
5. Learning objective and its formulations
6. Key competencies, language skills
7. Cross-cutting themes and language skills
8. Evaluation of achievements
9. Models lesson planning
10. Didactic-methodological principles
11. Standards for foreign language
12. Planning a teaching unit
- 1. The curriculum framework and school educational programs
- Language of instruction
- German
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Teacher's information
- Self-study instructions will be provided through initial consultations, in the study support containing specific self-study tasks and comprehension checks and also references to the recommended literature.
Students will hand in the completed tasks in writing. These tasks are marked SA in the study support.
- Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2019/UCJNUK21