UFMMTBP008 Kritické myšlení a vědecká metoda

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2020
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Filip Tvrdý, Ph.D. (seminar tutor), Mgr. Martin Petrásek, Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
Mgr. Martin Petrásek, Ph.D.
Centrum interdisciplinárních studií – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Prerequisites (in Czech)
TYP_STUDIA ( B )
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Kurz se skládá ze dvou tematických celků: 1) základy teorie argumentace a neformální logiky, 2) přehled filozofie vědy ve 20. století. V teorii argumentace je teoreticky rozlišena korektní persuaze od nekorektní manipulace, je vysvětlena metoda analýzy a evaluace argumentu a popsány hlavní typy argumentační faulů. Náplní praktické části je série domácích cvičení, jejichž pomocí jsou postupně zdokonalovány argumentační schopnosti účastníků. Ve filozofii vědy jsou pokryta témata týkající se vědeckého vysvětlení, vědecké metody, demarkace, vědeckých revolucí a vědeckého realismu. Stručně je také nastíněna filozofie speciálních vědeckých disciplín, tedy filozofie matematiky, fyziky, biologie a společenských věd.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Racionalita a komunikace. Poznání, pravda, zdůvodnění, fakta, paradox relativismu, nepřekrývající se magistéria. „post-truth“, „fact-checking“, srozumitelnost, princip kooperace, princip vstřícnosti, epistemická ostražitost, nesmyslnost, obskurantismus. 2. Analýza a evaluace argumentu. Formální a neformální logika, definice, parafráze, argumentace, důkazní břemeno, implicitní význam, konvenční a konverzační implikatury, zamlčené premisy, argumentační mapy. 3. Argumentační fauly. Manipulace, fauly ad hominem, fauly ab auctoritate, fauly ad consequentiam, fauly ad passiones, fauly zkreslující kontext. 4. Kognitivní biasy. Potvrzovací slepota, hindsight bias, Dunningův-Krugerův efekt, heuristiky, konfabulace, analytické myšlení, teorie ignorance, intelektuální ctnosti a neřesti. 5. Vědecká metoda. Věda a zdravý rozum, vědecké pozorování, problém indukce, hypotézy a teorie, modely, vědecké revoluce, filozofie speciálních vědeckých disciplín. 6. Věda, pseudověda a paravěda. Verifikace, falzifikace, Occamova břitva, skepticismus, konspirační teorie, hoaxy.
Literature
    recommended literature
  • • PICHA, Marek. Kritické myšlení a rekonstrukce argumentu. Brno: Masarykova univerzita, 2014.
  • • LEWENS, Tim. The Meaning of Science: An Introduction to the Philosophy of Science. London: Pelican Books, 2015.
  • • CHALMERS, Alan. What Is This Thing Called Science?, 4th Ed. Indianapolis: Hackett Publishing, 2013
  • • ROSENBERG, Alex. Philosophy of Science: A Contemporary Introduction, 3rd Ed. New York: Routledge, 2012
  • • SINNOTT-ARMSTRONG, Walter a Robert J. FOGELIN. Understanding Arguments: An Introduction to Informal Logic, 9th Ed. Belmont: Wadsworth, 2015
  • • ROYAL, Brandon. Principy kritického myšlení. Praha: Ikar, 2017
  • • BALASHOV, ‎Yuri a Alex ROSENBERG (eds.). Philosophy of Science: Contemporary Readings. New York: Routledge, 2001
  • • LADYMAN, James. Understanding Philosophy of Science. London: Routledge, 2002.
  • • GODFREY-SMITH, Peter. Theory and Reality: An Introduction to the Philosophy of Science. U of Chicago P, 2003
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2020, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2020/UFMMTBP008