UCJNUK29 Pedagogická praxe oborová

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2022
Rozsah
0/0/15. Seminář 15 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Tento předmět probíhá formou průběžné praxe na základních nebo středních školách. Během praxe na škole se studenti seznámí s historií a chodem školy, rámcovými a školními vzdělávacími programy daných oborů a dalšími pedagogickými dokumenty. Dále budou obeznámeni se vstupními a výstupními požadavky na žáky. Naučí se vyplňovat třídní knihy, zapisovat známky do elektronického systému škol apod. Podle možností se zúčastní školních akcí a porad. Během praxe student absolvuje pět náslechových hodin v hodinách německého jazyka u svého cvičného učitele. Během těchto hodin bude na základě pozorování vést zápis o hodině s konkrétními cíli tak, aby danou hodinu mohl analyzovat. Pozornost bude věnována proporčnímu rozlišení jednotlivých jazykových dovedností v hodinách, otázce využívání sociálních forem, funkčnosti využívání cizích a rodného jazyka, práci s hlasem a řečí těla, organizace zápisu na tabuli atd. Během stěžejní části praxe odučí student pod vedením cvičného učitele 10 hodin. Zde musí prokázat svou schopnost aplikovat teoretické poznatky z pedagogiky, psychologie a oborové didaktiky v praxi, včetně podrobné strukturované přípravy na hodinu a zpětné vazby. Student si bude vést pedagogický deník, jehož součástí budou zápisy z pozorování, jejich hodnocení, přípravy na vyučování včetně pracovních listů, testů s řešením a hodnocením, analýza učebnic, zhodnocení školního vzdělávacího programu a sebereflexe působení na škole. Literatura: Ende, K. etc.: Deutsch lehren lernen: Curriculare Vorgaben und Unterrichtsplanung. Berlin: Klett/Langenscheidt, 2013. Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 2008. Legutke, M. / Schart, M.: Deutsch lehren lernen: Lehrkompetenz und Unterrichtsgestaltung. Berlin: Klett/Langenscheidt, 2015. Podlahová, L.: Ze studenta učitelem: student, praktikant, učitel. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. Prášilová, M.: Tvorba vzdělávacího programu. Praha: Triton, 2006. Sitná, D.: Metody aktivního vyučování. Spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2009. Švec, V.: Pedagogické znalosti učitele: teorie a praxe. Praha: ASPI, 2005.
Osnova
  • 1. Kurikulum, rámcové a školní vzdělávací programy
    2. Společný evropský referenční program pro jazyky
    3. Vzdělávací program a jeho tvorba
    4. Analýza vzdělávacích potřeb
    5. Výukový cíl a jeho formulace
    6. Klíčové kompetence, jazyková kompetence
    7. Průřezová témata a jazyková kompetence
    8. Hodnocení dosažených cílů
    9. Modely plánování výuky
    10. Didakticko-metodické zásady
    11. Standardy cizího jazyka
    12. Plánování výukové jednotky
Informace učitele
Návod na individuální studium poskytnou jednak úvodní konzultace, dále pak distanční opora k tomuto předmětu, obsahující konkrétní úkoly pro samostatnou práci včetně kontrolních otázek a v neposlední řadě odkazy na doporučenou studijní literaturu.
Praktické zvládnutí látky probírané na přednáškách doloží studenti na základě písemného vypracování vybraných úloh v distanční opoře, označených zkratkou SA.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019, zima 2019, léto 2020, zima 2020, léto 2021, zima 2021, léto 2022, léto 2023.