ARTKSPBP54 Technology of traditional a new media

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2024
Extent and Intensity
1/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Arnošt Holan (lecturer)
Mgr. Monika Horsáková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Monika Horsáková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
MgA. Arnošt Holan
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Supplier department: Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Timetable
Mon 7. 10. 14:45–17:10 ATEL, Mon 4. 11. 14:45–17:10 ATEL, Mon 25. 11. 14:45–17:10 ATEL, Mon 9. 12. 14:45–17:10 ATEL
  • Timetable of Seminar Groups:
ARTKSPBP54/A: Mon 7. 10. 17:15–19:40 ATEL, Mon 4. 11. 17:15–19:40 ATEL, Mon 25. 11. 17:15–19:40 ATEL, Mon 9. 12. 17:15–19:40 ATEL, M. Horsáková
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem je seznámit posluchače v chronologickém přehledu s pracovními postupy, využívanými při přípravě, výrobě, postprodukci, archivaci a prezentaci audiovizuálních děl ve filmovém průmyslu, televizi i rozhlase. Předmět bude zaměřen také na jednotlivé záznamové i reprodukční formáty používané v kinematografické, televizní a zvukové technice a představí rozdíly v pracovních postupech při výrobě kinematografického a televizního díla.
Syllabus (in Czech)
1. Vědecké objevy k vzniku filmu 2. Vznik fotografie 3. Kinematograf bratří Lumièrů 4. Vznik zvukového filmu 5. Vznik barevného filmu 6. Vznik televize a televizního vysílání 7. Filmové kamery 8. Záznamová média 9. Promítací technika 10. Filmová laboratoř 11. Digitální média 12. Moderní příslušenství a konektivita 13. Možnosti distribuce filmu v digitálním věku
Literature
    required literature
  • BETON, J. Digitální technologie ve filmu – nepravá revoluce. Iluminace, 2007, č. 4.
  • SALT, B. Film Style and Technology: History and Analysis. Londýn: Starword, 1983.
  • PEŠEK, J. Základní principy TV a magnetického záznamu obrazu. Praha: AMU, 2003.
  • AUMONT, J. Obraz. Praha: AMU, 2005.
  • BARAN, A. Předpoklady fotografie nebo Prolegomena. Praha: AMU, 2000.
    recommended literature
  • Kolektiv autorů. Film a filmová technika. Praha: SNTL, 1974.
  • JIŘÍK, V. Kinematografický obraz I. a II. Praha: AMU, 1994.
  • URBAN, M. Filmová laboratoř. Praha: AMU, 2001.
  • ENTICKNAP, L. Moving Image Technology. From Zoetrope to Digital. Londýn – New York: Wallflower Press, 2005.
  • FLUSSER, V. Do universa technických obrazů. Praha: OSVU, 2001.
  • ŠMOK, J. – PECÁK, J. – TAUSK, P. Barevná fotografie. Praha: SNTL, 1972.
  • BOUČEK, V. Filmová technika I. a II. Praha: ČVUT, 1972.
  • ŠIMEK, J. Techniky fotografie. Praha: AMU, 2003.
  • ČERNÝ, J. Základy architektonického a scénického svícení I. a II. Praha: AMU, 2002–2007.
  • SMETANA, C. Praktická elektroakustika. Praha: SNTL, Praha 1981.
  • VÍT, V. Základy televizní techniky. Praha: SNTL, 1987.
  • WURTLZER, S. Electric Sounds: Technological Change and the Rise of Corporate Mass Media. New York: Columbia University Press, 2007.
  • KUBÍČEK, J. Úvod do esteticky animace. Praha: FAMU, 2004.
Teaching methods (in Czech)
přednáška, seminář
Assessment methods (in Czech)
aktivní účast na přednáškách, písemný test na konci semestru, písemná ročníková seminární práce
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2025.
  • Enrolment Statistics (Winter 2024, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2024/ARTKSPBP54