FU:FYBANP0006 Příprava populárně-vědeckých p - Informace o předmětu
FYBANP0006 Příprava populárně-vědeckých pořadů
Fyzikální ústav v Opavězima 2020
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Garance
- RNDr. Tomáš Gráf, Ph.D.
Fyzikální ústav v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Astrofyzika (program FU, FYZB)
- Astronomie a popularizace (program FU, FYZB)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit posluchače s problematikou tvorby populárně vědeckých AV děl (televizních, rozhlasových, určených pro internet) a umožnit jim praktická cvičení při jednotlivých fázích vzniku díla, která vyústí v napsání a natočení svébytného krátkého populárně vědeckého filmu či televizního pořadu.
- Osnova
- 1. Popularizace vědy v literatuře, historický vývoj.
2. Nová média a věda, historický vývoj.
3. Popularizátoři vědy jako "tlumočníci" mezi současnou vědeckou obcí a veřejností.
4. Scénárista populárně vědeckého díla jako první čtenář, posluchač a divák AV díla.
5. Scénář AV díla v oboru populárně vědeckého filmu a televize, spolupráce tvůrců díla s odbornými poradci.
6. Čas natáčení a čas zobrazovaných procesů při vzniku AV díla.
7. Speciální kameramanské techniky v oboru technického filmu a popularizace vědy ve filmu.
8. Posluchač a jeho téma v oboru popularizace vědy.
9. Vlastní scénář, jeho odborná a umělecká oponentura.
10. Natáčení, střih a ozvučení vlastního díla z oboru popularizace vědy a techniky.
11. Ukázky významných AV děl z oboru.
12. Analýza cizích a vlastních děl v oboru.
- 1. Popularizace vědy v literatuře, historický vývoj.
- Literatura
- doporučená literatura
- Gráf, T. Komunikace přírodních věd s veřejností. Opava, 2014. ISBN 978-80-7510-193-8. URL info
- CHRISTENSEN, L. L. hands-on guide for science communicators: a step-by-step approach to public outreach. New York: Springer, 2007. ISBN 978-038-7263-243. info
- POKORNÁ, D., IVANOVÁ, K. Komunikace ve vědě a výzkumu. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2003. ISBN 978-80-87240-35-9. info
- OSVALDOVÁ, B., HALADA, J. Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace. 3., rozš. vyd. Praha: Libri, 2007. ISBN 978-807-2772-667. info
- CAYWOOD, C. L. Public Relations. Řízená komunikace podniku s veřejností. Brno, 2003. info
- Výukové metody
- seminář, diskuze, semestrální projekty
- Metody hodnocení
- splnění zadaných tvůrčích úkolů
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (zima 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fu/zima2020/FYBANP0006