FYBANP0006 Příprava populárně-vědeckých pořadů

Fyzikální ústav v Opavě
zima 2020
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Garance
RNDr. Tomáš Gráf, Ph.D.
Fyzikální ústav v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit posluchače s problematikou tvorby populárně vědeckých AV děl (televizních, rozhlasových, určených pro internet) a umožnit jim praktická cvičení při jednotlivých fázích vzniku díla, která vyústí v napsání a natočení svébytného krátkého populárně vědeckého filmu či televizního pořadu.
Osnova
  • 1. Popularizace vědy v literatuře, historický vývoj.
    2. Nová média a věda, historický vývoj.
    3. Popularizátoři vědy jako "tlumočníci" mezi současnou vědeckou obcí a veřejností.
    4. Scénárista populárně vědeckého díla jako první čtenář, posluchač a divák AV díla.
    5. Scénář AV díla v oboru populárně vědeckého filmu a televize, spolupráce tvůrců díla s odbornými poradci.
    6. Čas natáčení a čas zobrazovaných procesů při vzniku AV díla.
    7. Speciální kameramanské techniky v oboru technického filmu a popularizace vědy ve filmu.
    8. Posluchač a jeho téma v oboru popularizace vědy.
    9. Vlastní scénář, jeho odborná a umělecká oponentura.
    10. Natáčení, střih a ozvučení vlastního díla z oboru popularizace vědy a techniky.
    11. Ukázky významných AV děl z oboru.
    12. Analýza cizích a vlastních děl v oboru.
Literatura
    doporučená literatura
  • Gráf, T. Komunikace přírodních věd s veřejností. Opava, 2014. ISBN 978-80-7510-193-8. URL info
  • CHRISTENSEN, L. L. hands-on guide for science communicators: a step-by-step approach to public outreach. New York: Springer, 2007. ISBN 978-038-7263-243. info
  • POKORNÁ, D., IVANOVÁ, K. Komunikace ve vědě a výzkumu. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2003. ISBN 978-80-87240-35-9. info
  • OSVALDOVÁ, B., HALADA, J. Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace. 3., rozš. vyd. Praha: Libri, 2007. ISBN 978-807-2772-667. info
  • CAYWOOD, C. L. Public Relations. Řízená komunikace podniku s veřejností. Brno, 2003. info
Výukové metody
seminář, diskuze, semestrální projekty
Metody hodnocení
splnění zadaných tvůrčích úkolů
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.