FU:FYBPV0007 Kritické myšlení a věd. metoda - Informace o předmětu
FYBPV0007 Kritické myšlení a vědecká metoda
Fyzikální ústav v Opavězima 2021
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jan Černík, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Martin Petrásek, Ph.D.
Fyzikální ústav v Opavě - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FYBPV0007/01: Čt 30. 9. 13:05–16:20 KINO, Čt 21. 10. 13:05–16:20 KINO, Čt 25. 11. 13:05–16:20 KINO, J. Černík
- Předpoklady
- (FAKULTA(FU) && TYP_STUDIA(B))
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Astrofyzika (program FU, FYZB)
- Astronomie a popularizace (program FU, FYZB)
- Cíle předmětu
- Kurz se skládá ze dvou tematických celků: 1) základy teorie argumentace a neformální logiky, 2) přehled filozofie vědy ve 20. století. V teorii argumentace je teoreticky rozlišena korektní persuaze od nekorektní manipulace, je vysvětlena metoda analýzy a evaluace argumentu a popsány hlavní typy argumentační faulů. Náplní praktické části je série domácích cvičení, jejichž pomocí jsou postupně zdokonalovány argumentační schopnosti účastníků. Ve filozofii vědy jsou pokryta témata týkající se vědeckého vysvětlení, vědecké metody, demarkace, vědeckých revolucí a vědeckého realismu. Stručně je také nastíněna filozofie speciálních vědeckých disciplín, tedy filozofie matematiky, fyziky, biologie a společenských věd.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se ve zdrojích informací a rozlišovat relevantnost zdrojů;
- pochopit principy vědecké práce a poprozumět funkci vědy a vědecké metodě;
- rozpoznávat argumentační fauly, pochopit příčiny a druhy kognitivních zkreslení a aplikovat je na reálné situace; - Osnova
- 1. Racionalita a komunikace. Poznání, pravda, zdůvodnění, fakta, paradox relativismu, nepřekrývající se magistéria. „post-truth“, „fact-checking“, srozumitelnost, princip kooperace, princip vstřícnosti, epistemická ostražitost, nesmyslnost, obskurantismus. 2. Analýza a evaluace argumentu. Formální a neformální logika, definice, parafráze, argumentace, důkazní břemeno, implicitní význam, konvenční a konverzační implikatury, zamlčené premisy, argumentační mapy. 3. Argumentační fauly. Manipulace, fauly ad hominem, fauly ab auctoritate, fauly ad consequentiam, fauly ad passiones, fauly zkreslující kontext. 4. Kognitivní biasy. Potvrzovací slepota, hindsight bias, Dunningův-Krugerův efekt, heuristiky, konfabulace, analytické myšlení, teorie ignorance, intelektuální ctnosti a neřesti. 5. Vědecká metoda. Věda a zdravý rozum, vědecké pozorování, problém indukce, hypotézy a teorie, modely, vědecké revoluce, filozofie speciálních vědeckých disciplín. 6. Věda, pseudověda a paravěda. Verifikace, falzifikace, Occamova břitva, skepticismus, konspirační teorie, hoaxy.
- Literatura
- doporučená literatura
- • ROYAL, Brandon. Principy kritického myšlení. Praha: Ikar, 2017
- • BALASHOV, Yuri a Alex ROSENBERG (eds.). Philosophy of Science: Contemporary Readings. New York: Routledge, 2001
- • GODFREY-SMITH, Peter. Theory and Reality: An Introduction to the Philosophy of Science. U of Chicago P, 2003
- • ROSENBERG, Alex. Philosophy of Science: A Contemporary Introduction, 3rd Ed. New York: Routledge, 2012
- • LADYMAN, James. Understanding Philosophy of Science. London: Routledge, 2002.
- • SINNOTT-ARMSTRONG, Walter a Robert J. FOGELIN. Understanding Arguments: An Introduction to Informal Logic, 9th Ed. Belmont: Wadsworth, 2015
- • PICHA, Marek. Kritické myšlení a rekonstrukce argumentu. Brno: Masarykova univerzita, 2014.
- • LEWENS, Tim. The Meaning of Science: An Introduction to the Philosophy of Science. London: Pelican Books, 2015.
- • CHALMERS, Alan. What Is This Thing Called Science?, 4th Ed. Indianapolis: Hackett Publishing, 2013
- Výukové metody
- přednášky, semináře, diskuze
- Metody hodnocení
- kolokvium, závěrečná esej
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (zima 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fu/zima2021/FYBPV0007