UNZSOK043 Child Nutrition and Dietetics

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2024
Extent and Intensity
4/4/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MUDr. Igor Satinský, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Timetable
Thu 14. 3. 13:55–17:10 C311, Mon 8. 4. 13:55–17:10 C312
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je koncipován jako teoretický. Poskytuje ucelené informace o přirozené a umělé výživě a jejím významu pro celkový zdravotní stav dítěte. Seznamuje studenty se zásadami dietních opatření dle věku dítěte a vlivu malnutrice na průběh orgánových onemocnění. Dále pak se zásadami přípravy enterální a parenterální výživy pro dítě i alternativními technikami jejího podávání. Upozorňuje na rizika vegetariánské nebo veganské stravy v dětském věku a vyzdvihuje kojení jako základ výživy novorozenců a kojenců. Součástí je i posuzování výživového stavu dětského pacienta a energeticko-nutriční bilance.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti: Student po úspěšném absolvování předmětu zná základní teoretické poznatky z oblasti klinické výživy u dětí, orientuje se v problematice podvýživy (proteino-energetická malnutrice), tak i v problematice nadměrné výživy, obezity, dyslipidemie a metabolického syndromu. Umí vysvětlit zásady, metody a postupy správného kojení, tak i umělé enterální i parenterální výživy. Odborné dovednosti: Student bude po absolvování schopen identifikovat nutriční problém a realizovat různé způsoby dietní intervence, jejich monitorování a zhodnocení. Student bude také schopen stanovit nutriční diagnózu, dokáže poskytnout edukaci dětského pacienta, rovněž použije tyto informaci v rámci prevence, kde výživa v dětském věku hraje důležitou úlohu. Obecná způsobilost (kompetence): Student/ka je připraven/připravena poskytovat péči dětem s různými biopsychosociálními charakteristikami a potřebami a posoudit výživový stav dětského pacienta a energeticko-nutriční bilanci. Po absolvování předmětu je student způsobilý aktivně pečovat o dítě metodou ošetřovatelského procesu v rámci kompetencí daných legislativou.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Rozdělení dětského věku. 2. Hodnocení stavu růstu a stavu výživy. 3. Výživa ženy v těhotenství a v období kojení. 4. Složení mateřského mléka. 5. Kojení, kontraindikace kojení. 6. Výživa dětí s nízkou porodní hmotností. 7. Výživa v kojeneckém věku. 8. Výživa batolete a dítěte předškolního věku. 9. Výživa dítěte školního věku a adolescenci. 10. Alternativní výživa v dětském věku. 11. Zácpa u dětí. 12. Perorální dehydratace a realimentace při průjmových onemocněních 13. Enterální výživa 14. Parenterální výživa 15. Screening nutričního stavu. 16. Nutriční anamnéza 17. Energetická bilance, bazální metabolismus. 18. Podvýživa u dětí. 19. Obezita u dětí. 20. Poruchy příjmu potravy u dětí.
Literature
    required literature
  • NEVORAL, J. Výživa v dětském věku. H H Praha s r.o. 2003. info
  • GROFOVÁ, Z. Nutriční podpora: praktický rádce pro sestry. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1868-2.
  • ZLATOHLÁVEK, L. Klinická dietologie a výživa. 1. vyd. Praha: Current Media, 2016. ISBN 978-80-88129-03-5.
  • VELEMÍNSKÝ, M. a VELEMÍNSKÝ, M. ml. Dítě od početí do puberty: 1500 otázek a odpovědí. 4. vyd. V Praze: Stanislav Juhaňák - Triton, 2017. ISBN 978-80-7553-148-3.
  • SVAČINA, Š. Klinická dietologie. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2256-6.
    recommended literature
  • GREGORA, M. a ZÁKOSTELECKÁ, D. Jídelníček kojenců a malých dětí. 3., dopl. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4773-6.
  • KING, K. Nutrition therapy : advanced counseling skills. Edited by Bridget M. Klawitter. 3rd ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2007. xi, 315. ISBN 978-0-7817-7798-8.
  • KUDLOVÁ, E. a MYDLILOVÁ, A. Výživové poradenství u dětí do dvou let. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1039-0.
  • PAŘÍZKOVÁ, J. a LISÁ, L. Obezita v dětství a dospívání: terapie a prevence. Praha: Galén - Karolinum 2007. ISBN 978-80-7262-466-9.
  • IBURG, A. Výživa dětí: kojíme, krmíme, učíme jíst. 1. vyd. Praha: Svojtka & Co., 2009. ISBN 978-80-256-0223-2.
  • NAVRÁTILOVÁ, M., ČEŠKOVÁ, E. a SOBOTKA, L. Klinická výživa v psychiatrii. Praha: Maxdorf-Jesenius, 2000. ISBN 80-85912-33-3.
Teaching methods (in Czech)
Přednáška, seminář, diskuze, samostudium.
Assessment methods (in Czech)
Splnění 80% docházky ve výuce, aktivita ve výuce (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Zápočet: písemný test, 80% úspěšnost.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2024/UNZSOK043