UNZSOP009 The Nursing Process and the Needs of the Child

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2023
Extent and Intensity
20/20/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Lucie Křáková (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D.
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Timetable
Mon 11. 9. 12:15–14:40 C308, Wed 13. 9. 13:05–17:10 C308, Mon 18. 9. 12:15–14:40 C308, Wed 27. 9. 13:05–17:10 C308, Wed 4. 10. 13:05–16:20 C308
  • Timetable of Seminar Groups:
UNZSOP009/A: Wed 4. 10. 16:25–18:00 C308, Mon 9. 10. 12:15–17:10 C308, Tue 10. 10. 13:05–17:10 C308, Mon 16. 10. 12:15–17:10 C308, 17:15–18:00 C308, L. Křáková
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je nezbytnou součástí teorie ošetřovatelství, která umožňuje studentům pochopit hlavní úkol profesionální ošetřovatelské praxe, kterým je vyhledávání a uspokojování potřeb dětského pacienta, rodiny nebo komunity. Seznamuje studenty s charakteristikami potřeb u dětí v různých fázích jejich vývoje ve vztahu ke zdraví, nemoci nebo k zdravotnímu postižení. Zaměřuje se na osvojení myšlenkových postupů v jednotlivých fázích ošetřovatelského procesu jako metody řešení pacientových problémů. Poskytuje přehled o způsobech a formách dokumentování ošetřovatelské péče.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti: Student má znalosti o tělesných a psychosociálních potřebách dětí zdravých a nemocných. Student zná posuzovací nástroje vhodné k posouzení potřeb dětí. Student zná klasifikace potřeb dětí. Student umí popsat ošetřovatelský proces. Odborné dovednosti: Student umí aplikovat hodnoticí testy a škály u dětí. Student je schopen realizovat ošetřovatelský proces u dětí. Student umí posoudit potřeby dětí a jejich saturaci. Student umí stanovit ošetřovatelské diagnózy u dětí. Student umí stanovit očekávané výsledky a ošetřovatelské intervence v rámci ošetřovatelského procesu. Student umí hodnotit efekt ošetřovatelských intervencí v rámci ošetřovatelského procesu. Student umí dokumentovat ošetřovatelský proces u dětí. Obecná způsobilost (kompetence): Student provádí zápisy do zdravotnické dokumentace a další dokumentace vyplývající z jiných právních předpisů. Student vyhodnocuje potřeby dětí, rizikové faktory, a to i za použití měřicích technik používaných v ošetřovatelské praxi (například měření intenzity bolesti, stavu výživy). Student pozoruje, hodnotí a zaznamenává fyzický a psychický stav dítěte. Student získává osobní, rodinnou a sociální anamnézu dítěte.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Člověk a jeho potřeby. Potřeby v ošetřovatelství. Charakteristika potřeb u dětí, klasifikační systémy potřeb. 2. Fyziologické potřeby v závislosti na věku dítěte. 3. Potřeby jistoty a bezpečí v závislosti na věku dítěte. 4. Potřeby psychosociální v závislosti na věku dítěte. 5. Duchovní potřeby, potřeba seberealizace u dětí podle jednotlivých věkových kategorií. 6. Ošetřovatelský proces jako metoda ošetřovatelské praxe. Legislativa. Jednotlivé kroky ošetřovatelského procesu. Standardizovaný jazyk, ošetřovatelské klasifikační systémy. 7. Ošetřovatelské posouzení jako 1. krok ošetřovatelského procesu. Využití hodnoticích škál Odlišnosti posouzení zdravého, nemocného a komunity. Odlišnosti posouzení dle věkové kategorie. 8. Ošetřovatelská diagnostika jako 2. krok ošetřovatelského procesu. NANDA International, definice a klasifikace ošetřovatelských diagnóz. Diagnostické domény. 9. Cíle a očekávané výsledky v ošetřovatelském procesu jako 3. krok ošetřovatelského procesu. 10. Plánování jako 4. krok ošetřovatelského procesu. 11. Realizace jako 5. krok ošetřovatelského procesu. 12. Zhodnocení jako 6. krok ošetřovatelského procesu. Průběžné, střídavé a závěrečné zhodnocení. 13. Kritické myšlení - předpoklad efektivity ošetřovatelského procesu (klíčové kompetence sester, pojem kritické myšlení, kritické a kreativní myšlení, bariéry kritického myšlení, hlavní schopnosti kriticky myslící sestry). 14. Dokumentování všech kroků ošetřovatelského procesu. Další ošetřovatelská dokumentace.
Literature
    required literature
  • SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Grada: Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3593-1.
  • HERDMAN, T. H., KAMITSURU, S. eds. NANDA International Nursing Diagnoses: Definitions & Classification 2018-2020. 11th ed. New York: Tieme, 2017. ISBN 978-16-262-3930-2.
  • MASTILIAKOVÁ, D. Funkční typy zdraví. Model Marjory Gordonové pro posuzování stavu zdraví. Ošetřovatelský proces metoda ošetřovatelské praxe. Distanční studijní opora. [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012.
  • MASTILIAKOVA, D. Posuzování stavu zdraví a ošetřovatelská diagnostika. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5376-8. 2014. info
    recommended literature
  • HLUBKOVÁ, Z., SIKOROVÁ, L. Posouzení strachu, diskomfortu a intervencí souvisejících s operací u dětí. Logos polytechnicos. 2017;8(2):77-88. ISSN 2464-7551. (indexace: ERIH)
  • HERDMAN, T. H., KAMITSURU, S. eds. Ošetřovatelské diagnózy: Definice & klasifikace 2015-2017. 10. vyd.. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
  • HOSÁKOVÁ, J., HLUBKOVÁ, Z. a HYPŠOVÁ, M. Sebepoškozování adolescentů jako edukační problém. Ošetřovatelské perspektivy. 2018;1(1):31-38. DOI: 10.25142/osp.2018.003. ISSN 2570-185X
  • HLUBKOVÁ, Z., LISZTWANOVÁ, R. Spolupráce rodičů a sester při ošetřování dítěte během hospitalizace: pilotní studie. Logos polytechnicos. 2017;8(2):89-99. ISSN 2464-7551. (indexace: ERIH)
  • TÓTHOVÁ, V. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-785-9.
  • BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku - Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-1829-0.
  • BULECHEK, G. M. (ed.). Nursing Interventions Classification (NIC). St. Louis: Elsevier. ISBN 978-0-323-10011-3. 2013. info
  • MOORHEAD, S. (ed.). Nursing Outcomes Classification (NOC): measurement of health outcomes. St. Louis: Elsevier. ISBN 978-0-323-10010-6. 2013. info
Teaching methods (in Czech)
Přednáška, hraní rolí, diskuze, samostudium.
Assessment methods (in Czech)
Splnění 80 % docházky na cvičení, prokazování aktivity, teoretických a praktických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Zápočet: obhajoba vypracovaného plánu péče dle zadaných podmínek. Zkouška: písemný test s úspěšností alespoň 80 %.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2021, Winter 2022.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2023/UNZSOP009