FVP:UNZSOP028 Medical Rehabilitation Care - Course Information
UNZSOP028 Medical Rehabilitation Care
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2024
- Extent and Intensity
- 10/6/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- MUDr. Jiří Knap (lecturer)
Bc. Petra Rusková (seminar tutor) - Guaranteed by
- Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Veronika Slováček Hagenová - Timetable
- Fri 18. 10. 15:35–19:40 C311, Fri 25. 10. 15:35–19:40 C310
- Timetable of Seminar Groups:
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Pediatric nursing (programme FVP, PEDO)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a je základem pro výuku rehabilitačního ošetřovatelství. Jde o soubor včasných diagnostických a terapeutických opatření směřujících k optimální fyzické funkci organizmu.
- Learning outcomes (in Czech)
- Odborné znalosti: Student umí popsat a vysvětlit psychomotorický vývoj dítěte, adekvátní hru, má přehled v rehabilitačních metodikách využívaných u dětí, handling novorozenců a polohovaní dětí dle potřeby diagnózy. Zná indikace a formy dechové rehabilitace, pojmy z respirační fyzioterapie. Odborné dovednosti: Student je schopen manipulace s dítětem s ohledem na věk a diagnózu pacienta, správně použít jednotlivé typy dechové gymnastiky, manipulovat s pacientem na lůžku a při přesunech na židli (invalidní vozík), polohovat pacienta přiměřeně jeho stavu a diagnóze, vertikalizace a nácviku chůze s pacientem s použitím vhodných pomůcek, nácviku celkové relaxace. Obecná způsobilost (kompetence): Student je schopen odborně spolupracovat s fyzioterapeutem v oblasti základních rehabilitačních postupů, samostatně zvolit vhodný typ polohování daného pacienta, s ohledem na věk, diagnózu a doporučení lékaře pacienta vertikalizovat a rehabilitovat ho v oblasti chůze a základní sebeobsluhy. V rozsahu náplně léčebně rehabilitační péče konzultuje volbu správné metodiky, posloupnosti jednotlivých úkonů, jejich dozorování a zajišťuje individuální přístup v průběhu vývoje léčebného procesu dle pokynů lékaře a fyzioterapeuta.
- Syllabus (in Czech)
- 1. PMV Motorické a posturální vzory, motorické plánování 2. Praxe – handling jako prevence asymetrie, podpora fyziologického krmení u rizikových novorozenců 3. Přehled rhb metodik na neurofyziologickém podkladě 4. Praxe - zásady terapie Bobathových u dětí s nerovnoměrným PMV 5. Zásady polohování a včasné mobilizace dítěte 6. Praxe – polohování, vertikalizace 7. Posturální vývoj, patofyziologie svalové dysbalance v oblasti HVK s vazbou na zásady dechové rehabilitace 8. Praxe – posturálni korekce, ergonomie práce 9. Specifika dětského věku dané růstem, dysbalancí senzorického systému s vazbou na posturální systém 10. Praxe - základní polohy, techniky a pomůcky dechové rehabilitace 11. Praxe – základy terapie VDT v souvislosti s možnou dysbalancí SI.
- Literature
- required literature
- CAPKO, J. Základy fyziatrické léčby. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-7169-341-3.
- KOLÁŘ, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Druhé vydání. Praha : Galén, [2020]. xxxi, 713 stran. ISBN: 978-80-7492-500-9.
- VÁLKOVÁ, L. Rehabilitace kognitivních funkcí v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5571-7.
- KAČINETZOVÁ, A., JUHAŇÁKOVÁ, M., KOLÁŘOVÁ, M. a kol. Rehabilitace. Praha: Triton, 2010. ISBN 978-80-7387-299-1.
- SMOLÍKOVÁ, MÁČEK: Respirační fyzioterapie a plicní rehabilitace: Brno, 2013. ISBN 978-80-7013-527-3.
- KRISTOFORY, D. Rehabilitační ošetřovatelství. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
- recommended literature
- NEČASOVÁ:Taktilní stimulace v ošetřovatelské péči u nedonošených dětí. Brno 2012 – bakalářská práce Masarykova univerzita.
- PFEIFFER, J. Neurologie v rehabilitaci – pro studium a praxi. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1135-5.
- VÁLKOVÁ, L. Rehabilitace kognitivních funkcí v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5571-7.
- SMOLÍKOVÁ, L., MÁČEK, M. Léčebná rehabilitace v pediatrii. Brno: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-313-1.
- DOBEŠ, M., DOBEŠOVÁ, P. Cvičíme na velkém míči. Havířov: Domiga, 2005. ISBN 80-902222-0-X.
- Teaching methods (in Czech)
- Přednáška, instruktáž, demonstrace, metody kritického myšlení, diskuze, samostudium.
- Assessment methods (in Czech)
- Splnění 80% docházky ve výuce, prokazování aktivity, teoretických a praktických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Zápočet: písemný test, ústní a praktické prověření vědomostí a dovedností.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2024/UNZSOP028