UNZSOP053 Social Psychology

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2025
Extent and Intensity
12/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Lucia Drotárová, PhD. (lecturer)
Guaranteed by
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznámí studenty za pomoci vědeckých metod porozumět a zároveň vysvětlit, jak je myšlení, cítění a chování jedinců ovlivňováno skutečnou, představovanou či předpokládanou přítomností druhých. Seznamuje studenty s chováním, prožíváním a zkušenostmi jednotlivce ve společnosti. Předmětem je konkrétní osoba, žijící v konkrétních společenských podmínkách.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti: Student získá a prokáže znalost základních směrů a vybraných teorií sociální podmíněnosti vývoje člověka. Umí objasnit ontogenetický proces socializace i problematiku sociálních vztahů. Rozpozná podstatné rozdíly mezi náročnými, problémovými, frustračními, zátěžovými i konfliktními situacemi v životě lidí. Správně se orientuje v psychologii skupinového života i v sociálních postojích. Odborné dovednosti: Student dokáže aplikovat některé metody a techniky sociální psychologie v praxi. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, umí vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi. Obecná způsobilost (kompetence): Student je schopen vnímat a rozpoznat mechanismy fungování mezilidských vztahů a sociálních útvarů (skupin, davů, společenství). Pochopit praktické dopady socializace osobnosti, jakož i mechanismy sociálního učení. Analyzovat základní složky sociálního styku lidí (percepci, komunikaci, interakci). Vniknout do složité struktury a organizace sociálních postojů. Aplikovat vybrané metody a techniky sociální psychologie. Vysvětlit chování člověka v zátěžových a konfliktních společenských situacích. Nahlédnout do psychologie skupinového života, do vedení a řízení skupin. Po absolvování předmětu je student způsobilý aktivně pečovat o jednotlivce, skupinu i komunitu v rámci kompetencí daných legislativou.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do studia sociální psychologie, předmět a vztah sociální psychologie k jiným oborům. 2. Možnosti aplikace některých metod a technik sociální psychologie v praxi. 3. Individuum a společnost. Základní směry a vybrané teorie sociální podmíněnosti člověka 4. Socializace jako vztah mezi jedincem a jeho prostředím, mechanismy socializace. 5. Sociální percepce. Formování dojmu. Chyby interpersonální percepce. 6. Sociální interakce. Podstata, druhy. Asertivita. Prosociální chování. 7. Sociální komunikace. Komunikační proces. Verbální a neverbální komunikace. 8. Psychologie skupinového života (klasifikace, vlastnosti, struktura a dynamika skupiny, 9. Vedení a řízení skupiny, vliv skupiny na chování a výkon jedince vedení skupin 10. Společenské role, pozice a status 11. Náročné, zátěžové a konfliktní sociální situace 12. Sociální postoje. Funkce, vlastnosti a utváření postojů. Předsudky. 13. Praktická aplikace sociální psychologie.
Literature
    required literature
  • KOUKOLA, B., URBANOVSKÁ, E. Sociální psychologie. Studijní opora. 1. vyd. [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2017. info
  • HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4674-6. info
  • DUNDELOVÁ, Jana. Úvod do sociální psychologie. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 135 pp. ISBN 978-80-210-7932-8. info
  • URBANOVSKÁ, Eva and Pavel ŠKOBRTAL. Sociální a pedagogická psychologie pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3065-2. info
  • HEWSTONE, M., STROEBE, W. Sociální psychologie. Moderní učebnice sociální psychologie. 1.vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-092-5. info
    recommended literature
  • JANOŠOVÁ, Pavlína and Lenka KOLLEROVÁ. Psychologie školní šikany. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-2992-3. info
  • BAŠTECKÁ, B. Psychosociální krizová spolupráce. Psychosociální krizová spolupráce: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4195-6. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0225-7. info
  • QUISOVÁ, S. Sociální psychologie - semináře a cvičení. Studijní opora. 1. vyd. [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2011. info
  • VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Aplikovaná sociální psychologie III. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0180-4. info
Teaching methods (in Czech)
Přednáška, prezentace, metody kritického myšlení, diskuze, samostudium.
Assessment methods (in Czech)
Splnění 80% docházky ve výuce, prokazování aktivity, teoretických a praktických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností) a splnění písemného testu je podmínkou pro udělení zápočtu.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2021, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Summer 2025, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2025/UNZSOP053