UNZSOP058 Nursing Care in Child and Adolescent Psychiatry

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2023
Extent and Intensity
12/18/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Bc. Martina Hypšová (lecturer)
Bc. Martina Hypšová (seminar tutor)
Guaranteed by
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Timetable
Tue 12. 9. 8:55–12:10 PN01, Tue 19. 9. 8:55–12:10 PN01, Tue 26. 9. 8:55–12:10 PN01
  • Timetable of Seminar Groups:
UNZSOP058/A: Tue 3. 10. 8:55–13:00 PN01, Wed 18. 10. 8:55–13:00 PN01, Tue 24. 10. 8:55–12:10 PN01, Tue 31. 10. 8:55–12:10 PN01, M. Hypšová
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který seznamuje studenty s příčinami duševních poruch, včetně specifických otázek dětské psychiatrie (syndrom CAN, Münchhausenův syndrom by proxy, suicidiální chování, apod.), s jejich diagnostikou, léčbou, prevencí a ošetřovatelskou péčí. Informuje o multidisciplinárním přístupu k péči o duševní zdraví dětí a k péči o nezletilé, ohrožené závislostmi na psychoaktivních látkách. Dále pak o odlišnosti individuální péče jednotlivých poskytovatelů zdravotních služeb (ambulantní péče, jednodenní péče, lůžková péče a péče poskytovaná ve vlastním sociálním prostředí pacienta).
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti: Zná úkoly v péči o duševní zdraví dětí, systém organizace poskytování psychiatrické ošetřovatelské péče, právní a etické normy. Zná zvláštnosti projevů psychických poruch specifických pro dětský věk a jejich příčiny. Zná zásady terapeutických postupů u jednotlivých psychických poruch včetně významu psychoterapie. Zná zvláštnosti diagnostických a léčebných postupů v dětské psychiatrii včetně hlavních, vedlejších a nežádoucích účinků léků používaných v terapii. Odborné dovednosti: Umí sledovat a objektivně posuzovat a vyhodnocovat změny somatického a psychického stavu dětí. Umí provádět specializované ošetřovatelské činnosti s naplněním léčebného plánu stanoveného lékařem. Umí plánovat, realizovat a hodnotit účinnost a kvalitu poskytované ošetřovatelské péče. Umí spolupracovat s lékaři a psychoterapeuty při terapeutických aktivitách. Obecná způsobilost (kompetence): Student umí vytvářet bezpečné a terapeutické prostředí, zvolit správnou strategii při výskytu mimořádné situace - agrese, sebepoškozování, útěk a použít restrikci. Po absolvování předmětu je student způsobilý aktivně pečovat o dítě metodou ošetřovatelského procesu v rámci kompetencí daných legislativou.
Syllabus (in Czech)
  • Přehled probírané látky přednášek: 1. Duševní poruchy v dětském věku - Úvod do problematiky. Klasifikační systémy, terminologie, příznaky a projevy. 2. Děti s vývojovou poruchou - Vývojové poruchy. Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti. 3. Děti s psychotickou poruchou - Psychotické poruchy. Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti. 4. Děti s afektivní poruchou - Afektivní poruchy. Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti. 5. Děti s neurotickými a úzkostnými poruchami - Neurotické a úzkostné poruchy. Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti. 6. Děti s poruchami chování a emocí - Poruchy chování a emocí. Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti. 7. Děti s psychickými poruchami se somatickými projevy - Psychické poruchy se somatickými projevy. Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti. 8. Děti s poruchou příjmu potravy - Poruchy příjmu potravy. Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti. 9. Návyková rizika u dětí a dospívajících - Závislost na návykových látkách. Odvykací syndrom. Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti, prevence 10. Specifické otázky dětské psychiatrie - Týrané, zanedbávané a sexuálně zneužívané dítě. Münchhausenův syndrom by proxy. Suicidalita v dětském věku. 11. Terapie v dětské a dorostové psychiatrii. 12. Psychofarmaka a biologické léčebné metody. Elektrokonvulzivní terapie. Psychoterapie u dětí. Přehled probírané látky cvičení: 1. -2. Spec. oš. péče o děti s vývojovou poruchou poskytovaná v návaznosti na posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských činností. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost. 3. - 4. Spec. oš. péče o děti s psychotickou poruchou poskytovaná v návaznosti na posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských činností. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost. 5. - 6. Spec. oš. péče o děti s afektivní poruchou poskytovaná v návaznosti na posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských činností. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost. 7. - 8. Spec. oš. péče o děti s neurotickými a úzkostnými poruchami poskytovaná v návaznosti na posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských činností. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost. 9. - 10. Spec. oš. péče o děti s poruchami chování a emocí poskytovaná v návaznosti na posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských činností. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost. 11. – 12. Spec. oš. péče o děti s psychickými poruchami se somatickými projevy poskytovaná v návaznosti na posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských činností. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost. 13. - 14. Spec. oš. péče o děti s poruchou příjmu potravy poskytovaná v návaznosti na posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských činností. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost. 15. - 16. Spec. oš. péče o děti s akutní intoxikací a se závislostí poskytovaná v návaznosti na posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských činností. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost. 17. - 18. Strategie při výskytu mimořádných situací - agrese, útěk, restriktivní postupy, zajištění bezpečného prostředí, krizová intervence.
Literature
    required literature
  • HORT, V. Dětská a adolescentní psychiatrie. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-404-5. 2008. info
  • KRIEGELOVÁ, M. Záměrné sebepoškozování v dětství a adolescenci. Praha : Grada Publishing. ISBN 978-80-247-2333-4. 2008. info
  • BARKER, P. Základy dětské psychiatrie. 1. vyd. Praha: Triton. ISBN 978-80-7254-955-9. 2007. info
  • VOJTÍK, V. Dětská a dorostová psychiatrie pro dětské sestry. vyd. Brno: IDVPZ. ISBN 978-80-7013-053-7. 1991. info
    recommended literature
  • NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-908-8. 2011. info
  • KALINA, K. a kol. Základy klinické adiktologie. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1411-0. 2008. info
  • MARKOVÁ, E., M. VENGLÁŘOVÁ and M. BABIAKOVÁ. Psychiatrická ošetřovatelská péče. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1151-5. 2006. info
  • DUŠEK, K., VEČEŘOVÁ-PROCHÁZKOVÁ, A. První pomoc v psychiatrii. Praha:Grada Publishing. ISBN 80-247-0197-9. 2005. info
  • WEISS, P. Sexuální zneužívání dětí. Praha: Grada Publishing. ISBN 80-24709-29-5. 2005. info
  • DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z., a kol. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada. ISBN 80-7169-192-5. 1995. info
Teaching methods (in Czech)
Přednáška, instruktáž, demonstrace, hraní rolí, diskuze, samostudium.
Assessment methods (in Czech)
Splnění 80% docházky ve výuce, prokazování aktivity, teoretických a praktických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Zápočet: písemný test, 80% úspěšnost. Zkouška: ústní.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2021.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2023/UNZSOP058