FVP:UNZSRK005 Nursing - Course Information
UNZSRK005 Nursing
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2025
- Extent and Intensity
- 0/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D.
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Veronika Slováček Hagenová - Timetable of Seminar Groups
- UNZSRK005/A: Thu 18. 9. 8:55–13:50 C311, Y. Vrublová
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- General nursing (programme FVP, VSEO)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je seznámit studenty se systémovým vymezením ošetřovatelství jako nedílné součástí systému zdravotní péče, v níž kvalifikované všeobecné sestry vykonávají svou profesní činnost. Předmět objasňuje novodobý vědecký (celostní) pohled na zdraví každého jedince a jeho dopad na ekonomickou transformaci a změny organizačních systémů zdravotní péče. Charakterizuje současné společenské potřeby s evropskou dimenzí ve zdravotní politice a realizaci rozsáhlých změn doprovázených implementací nových zákonných norem a standardů. Rozšířené role všeobecných sester se promítají do jejich profesního vzdělávání i funkčního profilu v praxi. Model Funkční typy zdraví, struktura pro posuzování stavu zdraví vymezuje i pole působnosti ošetřovatelství. Student se po absolvování předmětu bude orientovat v systémovém vymezení ošetřovatelství. Porozumí funkcím a kompetencím všeobecných sester. Bude schopen používat strukturu pro posuzování stavu zdraví jednotlivců, rodin i komunit.
- Learning outcomes (in Czech)
- Odborné znalosti: Student umí charakterizovat vývojové trendy ovlivňující rozvoj a vzdělávání v ošetřovatelství. Umí charakterizovat koncept zdraví a hlavní determinanty zdraví populace. Umí popsat úkoly, rozšířené role a kompetence sester. Umí vysvětlit orientaci výuky a učení na získávání kompetencí. Umí charakterizovat profesionální přístup sester a význam regulačního systému ošetřovatelské praxe. Odborné dovednosti: Umí používat systematickou strukturu „funkční typy zdraví“ při posuzování stavu zdraví, sestavit ošetřovatelskou anamnézu, rozlišit záznam subjektivních a objektivních údajů, Obecná způsobilost: Student je schopen samostatně a metodicky správně používat strukturu „funkční typy zdraví“ při posuzování stavu zdraví jednotlivých subjektů (klienta/pacienta, kojence, malého dítěte, mladistvého, rodiny a komunity). Kompetence: Student si získanou schopnost používat strukturu „funkčních typů zdraví“ u jednotlivých subjektů v dalším studiu a klinické praxi bude dále prohlubovat a zdokonalovat.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Historie ošetřovatelství, vývoj Mezinárodní organizace Červeného kříže, osobnost Florence Nightingalové. 2. Historie českého ošetřovatelství a vzdělávání sester v 20. a 21. století. Cíle vysokoškolského vzdělávání sester a role regulačního orgánu MZČR. 3. Ošetřovatelství jako vědní disciplína. Paradigma, metaparadigma. Filozofie ošetřovatelství – holismus. 4. Cíle moderního ošetřovatelství, vztah ošetřovatelství k jiným vědním disciplínám. 5. Koncepční ošetřovatelské modely: Model sebepéče D. Oremové, Adaptační model C. Royové, V. Hendersonová, Model interpersonálních vztahů I. Kingové. Funkční a dysfunkční vzorce zdraví podle M. Gordonové 6. Lidské potřeby, jejich klasifikace a uspokojování při poskytování ošetřovatelské péče. Hierarchie potřeb podle A. Maslowa; pocity při neuspokojených fyziologických a psychosociálních potřebách (příklady, specifika dle věku, pohlaví, sociokulturních kontextů). 7. Klasifikační systémy, ošetřovatelské diagnózy, ošetřovatelský problém, klasifikace NIC, NOC. NANDA. 8. Determinanty zdraví, program podpory zdraví, Program Zdraví 30. Primární, sekundární a terciární prevence.
- Literature
- required literature
- Slezáková, Z. a kol. Teleošetřovatelství. Praha:Grada, 2022. ISBN 978-80-271-4857-8.
- MASTILIAKOVÁ, D. Úvod do ošetřovatelství. Distanční studijní opora a e-learningový kurz [online]. c2012, [cit. 2016-02-03]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. Dostupné z: http://elearning.fvp.slu.cz/course/view.php?id=225 >.
- Plevová, I. Ošetřovatelství I. Praha: Grada, 2021. 2. dopl. vyd. ISBN 9788027108886.
- Mastiliaková, D. Posuzování stavu zdraví a ošetřovatelská diagnostika v moderní ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2014.
- HERDMAN, T. Heather (ed.) — KAMITSURU, Shigemi (ed.). Ošetřovatelské diagnózy: definice & klasifikace : 2018-2020. 11. vydání. Praha : Grada Publishing, 2020. 518 s. ISBN: 978-80-271-0710-0.
- recommended literature
- VÖRÖSOVÁ, G., SOLGAJOVÁ, A., ARCHALOUSOVÁ, A. Standardizovaná terminologie pro ošetřovatelskou diagnózu. Praha: Grada Publishing, a. s., 2015. ISBN 978-80-247-5304-1. info
- BULECHEK, G. M. (ed.). Nursing Interventions Classification (NIC). St. Louis: Elsevier, 2013. ISBN 978-0-323-10011-3. info
- Teaching methods (in Czech)
- Přednáška, diskuse, cvičení.
- Assessment methods (in Czech)
- 80% účast na cvičeních a semináři (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Ukončení předmětu: Písemná zkouška.
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2025/UNZSRK005